Perbezaan warna pada bahan api hanya pewarna semata-mata, tiada kaitan dengan prestasi – pakar

Kebelakangan ini, viral berkenaan perbandingan warna antara petrol berlainan jenama muncul kembali di laman sosial. Perkongsian dari laman Facebook oleh Imran Suhaimi diatas yang sebenarnya telah dimuat naik sejak tahun lalu, kini dikongsi secara aktif kembali, sekaligus mendatangkan kekeliruan kepada orang ramai berkenaan kualiti petrol sesebuah jenama.

Tahun lalu, sebuah video yang dimuat naik di internet menjadi viral memaparkan perbandingan warna petrol RON 97 dari dua buah stesen petrol berlainan jenama dan mendakwa kedua-duanya berbeza kualiti seterusnya memberi kesan kepada kadar penggunaan bahan api. Isu ini menyebabkan jurucakap dari sebuah syarikat minyak utama bersuara dengan mengatakan pewarna yang digunakan pada petrol tidak menjejaskan kualiti produk mereka.

Jurucakap berkenaan memberitahu The Star bahawa warna semula jadi pada petrol dan diesel adalah kuning cerah. “Seperti yang ditetapkan oleh pihak berkuasa, pewarna pada bahan api perlu ditambah untuk tujuan pengenalan kepada berberapa gred dan jenis bahan api,” kata mereka. “RON 97 diwartakan perlu diwarnakan dengan warna merah di Malaysia, manakala untuk RON95 ia perlu diwarnakan dengan warna kuning. Pewarna yang digunakan dalam petrol tidak mempunyai kesan kepada kualiti bahan api serta prestasi enjin.”

RON-95-Petrol

Pandangan ini adalah senada dengan pakar dalam industri, yang mengatakan perbezaan warna antara petrol RON97 adalah kerana perbezaan jumlah pewarna yang digunakan, yang berkadar antara lima bahagian setiap juta (ppm) dan 18 ppm.

Kaedah suntikan pewarna – yang dilakukan secara automatik atau secara campuran pukal – juga menyebabkan perbezaan kepada ton warna, kata beliau, dan turut menambah perbezaan warna mungkin juga kerana bahan api berkenaan dibekalkan dari terminal berbeza. Kesimpulannya, pewarna tidak mempunyai sebarang kesan kepada kualiti bahan api.

Akhir sekali, Naib Presiden Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) Datuk Zulkifli Mokti berkata bahawa jika seseorang itu merasakan kelainan pada prestasi bahan api, mereka perlu menghantar contoh bahan api berkenaan ke makmal kimia untuk diperiksa.

RON_95_vs_RON_97_Fuel_Test_Malaysia_ 018

“Ambil contoh petrol berkenaan dan hantarnya untuk pemeriksaan kimia serta buat laporan kepada Sirim, selepas itu mereka akan memeriksanya,” kata beliau. “Apabila berkaitan dengan warna, bercakap berkenaan prestasi, ia agak susah untuk diperkatakan. Jika ada perbezaan kecil, anda tidak akan mengetahui atau merasakannya kecuali anda menggunakan tolok.

“Agak sukar untuk mengatakan sama ada ia bagus atau tidak, sama ada ia bercampur atau tirus atau tidak. Anda perlu menghantarnya ke makmal untuk diperiksa sama ada ia mempunyai masalah atau tidak.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required