Rapid Penang guna bas dua tingkat mulai 20 Julai ini

Rapid-KL-Double-Decker-Bus-02

Rapid Kuala Lumpur juga telah menggunakan bas dua tingkat

Rapid Penang bakal menggunakan perkhidmatan bas dua tingkat mulai 20 Julai ini. Namun buat masa ini, perinciannya terutama maklumat perjalanannya hanya akan didedahkan pada majlis pelancarannya yang bakal disempurnakan oleh Yang di-pertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas rabu ini.

Menurut laporan, The Star, Rapid Penang telah pun menguji bas dua tingkat di jalan raya sekitar Esplanade pada pagi semalam dan akan meneruskan ujian di jalan raya pada hari ini dan esok.

Pada tahun lalu, Prasarana Malaysia Sdn Bhd berkata, pihaknya telah mengkaji untuk memperkenalkan perkhidmatan bas dua tingkat di Pulau Pinang selepas ia dilancarkan di Kuala Lumpur. Syarikat terbabit juga berkata, sebanyak 46 laluan bagi bas Rapid Penang dianalisis di negeri berkenaan sebelum keputusan dimuktamadkan.

Laporan tersebut turut menyebut, penggunaan bas dua tingkat mampu mengangkut penumpang lebih 40$% berbanding bas biasa. Setiap bas dua tingkat mampu mengangkut sehingga 120 penumpang dalam satu masa.

Seramai 8,000 penumpang menggunakan perkhidmatan Rapid Penang setiap hari, dengan jumlah keseluruhan direkodkan sebanyak 31 juta sejak ia diperkenalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required