VIDEO: Hyundai i30 N – bunyi enjin yang menggiurkan

Hyundai kini dalam percubaan mereka memasuki pasaran ‘hot-hatch’ berprestasi tinggi sebenar menjadikan Volkswagen GTI dan BMW M3 sebagai sasaran kayu ukur, dengan jenama N mereka kini diperkenalkan sebagai jenama penala rasmi mereka seperti Mercedes-AMG dan BMW M. Perkembangan terkini untuk projek berkenaan- Hyundai telah pun menyiarkan video model Hyundai i30 N, yang bakal berentap dengan VW Golf GTI dalam pasaran setelah ia dilancarkan pada lewat 2017 kelak.

Dua varian bakal ditawarkan dengan kedua-duanya bakal dijana oleh enjin 2.0 liter turbo berkuasa sekitar 260 hp. Hyundai mendakwa model baharu N yang akan diasaskan dari i30 generasi ketiga berkenaan adalah 40% baharu, termasuk enjin, transmisi serta suspensinya.

Kuasa dan pretasi yang dihasilkan enjin tersebut meletakkan ia sebaris dengan ‘hot-hatch‘ terkini dalam pasaran seperti VW Golf GTI dan Ford Focus ST, manakala halatuju Hyundai N seperti yang disebutkan tadi disasarkan kearah BMW M. Ketua sub-jenama Hyundai N juga sebenarnya merupakan bekas ketua jurutera BMW M, Albert Biermann.

Video yang disiarkan ini memaparkan antara aspek utama pada hatchback berprestasi tinggi yang bakal muncul berkenaan, iaitu bunyinya yang ‘meletup dan bersepah’ ketika beraksi seakan bunyi yang dihasilkan oleh Mercedes-AMG A45, membezakan ia dari i30 versi standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required