Mercedes-Benz Malaysia umum rekod prestasi separuh pertama 2016 – meningkat 17%, 6,017 kenderaan telah dihantar kepada pelanggan

MBM-1H-2016-performance-2

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengumumkan rekod prestasi bagi separuh pertama tahun 2016, malah telah berjaya memecahkan satu lagi rekod tahunannya.

Syarikat ini berkata sebanyak 6,017 unit kenderaan telah dihantar pada enam bulan pertama tahun ini, dan jika rekod ini diteruskan sehingga penghujung tahun, ia mampu melepasi rekod pada tahun 2015 iaitu sebanyak 10,845 unit. Jumlah bagi separuh pertama 2016 ini mencatatkan peningkatan sebanyak 17% berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu.

Dengan rekod ini sekaligus menyumbang kejayaan baharu yang dicapai, termasuk prestasi suku kedua tahun ini yang dicatatkan sebagai yang terbaik buat masa ini. Dengan 3,359 unit kenderaan telah terjual dan Jun lalu turut menyumbang rekod bulanan terbaik iaitu sebanyak 1,203 telah dihantar. Secara keseluruhannya, jumlah ini membolehkan MBM menguasai perkongsian pasaran sebanyak 25% (hingga Jun 2016).

Bagi segmen kereta kompak, jualan bagi A-Class, B-Class, CLA dan GLA dicatatkan sebanyak 1,278 unit. Di mana A-Class mendahului rekod dengan 570 unit, iaitu melonjak selepas pengenalan model facelift W176 pada Mac lalu. Manakala GLA pula dengan jualan sebanyak 329 unit, sementara CLA pula 341 unit.

MBM-1H-2016-performance-1

Seperti yang dijangka, sedan pemasangan tempatan telah mencatatkan rekod yang sungguh memberangsangkan iaitu sejumlah 2,534 unit W205 C-Class telah pun dihantar kepada pelanggan, sementara E-Class pula mencatatkan jualan sehingga 1,063 unit, ditambah dengan pengenalan W213 pada Jun lalu. Sementara W222 S-Class pula terjual sebanyak 549 unit.

Selain itu, barisan model Dream Car(AMG GT S, CLS, S-Class Coupe, E-Class Coupe dan C-Class Coupe) terjual sebanyak 90 unit, sementara model baharu SUV yang diperkenalkan pada Januari, menyumbang sebanyak 577 dalam jumlah keseluruhan (483 unit untuk GLC dan 93 bagi GLE).

Bukan itu sahaja, MBM turut meengumumkan rangkaian perkhidmatan selepas jualan dengan 52,500 kenderaan bagi enam bulan pertama tahun 2016, iaitu meningkat sebanyak 18% berbanding tempoh yang sama pada tahun 2015.

“Kami berasa berbangga dengan satu lagi pencapaian pada tahun ini, dengan melepasi sasaran jualan sebanyak 6,000 unit untuk separuh pertama 2016. Kunci kejayaan ini ialah dengan adanya barisan produk yang komprehensif, rangkaian pengedar yang kukuh dan juga strategi penghantaran untuk pelanggan bagi memberikan pengalaman yang terbaik buat mereka,” ujar timbalan presiden jualan dan pemasaran Mark Raine.

Rekod pencapaian yang dicatatkan bagi separuh pertama 2016 pastinya tidak akan terhenti begitu sahaja. Pastinya lonjaka jualan bakal dicatatkan bagi separuh kedua 2016, apatah lagi MBM bakal melancarkan dua model baharu, dua varian tambahan, dan akan memperkenalkan dua enjin baharu bagi model facelift sedia ada.

Walau tiada perincian, namun model yang dijangka berada dalam senarai termasuklah SLC dan A217 S-Class Cabriolet, termasuk GLS dan GLC Coupe.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required