Wang jaminan minimum bawa kereta keluar dari Langkawi perlu dipertimbang semula – ADUN

CR-V_Langkawi

Berikutan keputusan Jabatan Kastam yang mahu mengetatkan syarat pengecualian cukai kenderaan kerana ketirisan yang berlaku menyebabkan kerajaan negeri mengalami kerugian dalam pungutan cukai, Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hangat Datuk Mohd Rawi Abd Hamid memohon Kementerian Kewangan mempertimbangkan untuk mengenakan wang jaminan atau bon minimum kepada penduduk Langkawi yang mahu membawa kenderaan mereka keluar dari pulau bebas cukai itu, lapor Bernama.

Menurut Datuk Mohd Rawi, perkara berkenaan adalah perlu dalam memastikan penduduk tidak terbeban dengan keputusan Jabatan Kastam ingin mengetatkan syarat pengecualian cukai kenderaan import di Langkawi bermula 1 Ogos ini.

“Penstrukturan semula itu (oleh Jabatan Kastam) memang perlu selepas didapati berlaku ketirisan dalam sistem pembayaran cukai hingga menyebabkan kerajaan negeri mengalami kerugian dianggarkan lebih RM1 bilion.

“Sebagai ADUN di Langkawi, saya berharap pihak terlibat dapat meminimum atau mengecualikan wang bon kepada pemilik kereta yang berasal dari Langkawi. Bon itu sepatutnya dikenakan kepada pemilik kereta mewah seperti Ferrari dan Lamborghini biasanya orang luar dari Langkawi,” katanya kepada wartawan.

Tambah beliau lagi, apa juga tindakan yang bakal diambil perlu mengambil kira pandangan penduduk di Langkawi yang rata-ratanya bekerja sebagai peniaga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required