Malaysia-Taxi-03

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata SPAD kini sedang merangka perincian untuk membina platform yang adil untuk teksi konvensional bersaing secara sihat dengan aplikasi e-hailing seperti Grab dan Uber, menurut laporan The Sun Daily.

“Salah satu jalan adalah mengatur kembali industri teksi agar peraturan dikurangkan terhadap pemandu teksi seperti menghantar teksi mereka untuk diperiksa oleh Puspakom dua kali setahun dan lebih peraturan untuk mengawal selia Uber dan Grab,” kata Liow selepas melancarkan pertandingan klip video pendek “Dare to Dream” anjuran MCA semalam.

Liow menegaskan salah faham dan masalah sekitar isu Uber, Grab dan Teksi ini adalah kerana undang-undang yang berlainan untuk mengawal selia teksi, Uber dan Grab.

Ketua untuk Grab Malaysia Jaygan Fu berkata berita tersebut menyorot komitmen kerajaan untuk menyokong “jalan penyelesaian inovatif” bagi menyelesaikan masalah pengangkutan dalam negara.

Fu menambah Grab bersedia untuk bekerja sama dengan SPAD dan pihak berkuasa lain untuk memahami rombakan yang dicadangkan pada undang-undang sedia ada.