150 kereta curi M’sia dihantar pulang dari Thai – PDRM

Cloned-cars-1

Sebanyak 150 kereta curi milik rakyat Malaysia yang ditemui di Thailand pada tahun lepas telah pun dihantar pulang ke Malaysia. Menurut Pegawai Perhubungan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) Kedutaan Malaysia di Thailand ACP Fauzi Khan Ismail, kesemua kereta itu menjadi mangsa sindiket curi kereta yang terlibat dalam jenayah rentas sempadan.

Katanya, kereta curi yang dihantar pulang itu terdiri daripada kereta mewah termasuk Mercedes Benz, BMW, Audi, Toyota, Honda dan pelbagai jenama lain, laporan Bernama.

Ketika ditemui oleh pihak media dalam majlis penyerahan kereta curi Malaysia oleh Jabatan Kastam Thailand di ibu pejabat jabatan itu hari ini, Fauzi Khan turut berkata, PDRM perlu mematuhi segala peraturan dan undang-undang Thailand sebelum kereta curi Malaysia itu dapat dihantar pulang.

“Kita telah meminta 40 (kereta curi Malaysia) tetapi disebabkan prosedur perundangan, kita hanya dapat dua kereta secara rasmi hari ini manakala 18 kereta lain masih dalam proses lagi,” katanya.

Kes melibatkan 18 kereta mewah itu berlaku pada 2014 di mana ia dicuri dan dibawa masuk ke Thailand menerusi pelabuhan Laem Chabang menggunakan kapal kontena dari Singapura.

Menurut Fauzi Khan, pihaknya akan berusaha menghantar pulang lebih banyak kereta curi Malaysia yang ditemui di Thailand pada tahun ini dengan kerjasama pihak berkuasa negara itu.

Hari ini Ketua Pengarah Jabatan Kastam Thailand Kulit Sombatsri telah menyerahkan secara rasmi dua kereta curi terbabit kepada Duta Malaysia ke Thailand Datuk Nazirah Hussain.

Selepas penyerahan itu, kedua-dua kereta curi itu, Toyota Estima dan Honda Accord akan dihantar pulang ke Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required