2016_C_HR_Static_10_BM

Toyota C-HR yang diperkenalkan dalam bentuk produksi pada Mac lalu, bakal bersaing dengan Honda HR-V dan Mazda CX-3, dijangka tiba di pasaran Australia pada awal tahun hadapan. Malah ada kemungkinan ia juga akan diperkenalkan di peringkat Asia dalam jangka masa yang lebih kurang sama, mungkin didahului oleh Thailand.

Crossover ini telah pun menerjah pasaran UK, dan harganya telah pun didedahkan dengan penghantaran pertama dijangka akan dilakukan sebelum hujung tahun. Jika melihat harga yang didedahkan, ternyata ia lebih mahal berbanding pesaing terhampirnya, HR-V.

Model yang dibuat di Turki ini dijual di UK dengan dua pilihan penjana kuasa iaitu 1.2 liter pengecas turbo petrol dan 1.8 liter sistem hibrid. C-HR merupakan model kedua di Eropah yang menerima enjin turbo yang dikecilkan ke 1.2 liter selepas model Auris dari segmen-C.

Toyota mendakwa dengan unit 120 hp/185 Nm yang ditawarkan sama seperti kuasa enjin 1.6L N/A tetapi dengan penggunaan bahan api dan emisi yang jauh lebih rendah. Ia akan dipadankan dengan kotak gear manual enam-kelajuan (FWD) atau auto CVT (FWD/AWD).

Toyota-C-HR-UK-Prices

Penjana kuasa elektrik-petrol 124 hp adalah dari Prius baharu tetapi ditala mengikut penggunaannya. Ia memberikan enjin ini mengurangkan 40% kecekapan haba (terbaik bagi unit petrol di peringkat dunia) dan CVT dengan gear yang direndahkan bagi mempertingkatkan kuasa pendikit. Terbaik dalam kelas CO2, hanya FWD auto sahaja.

Toyota menawarkan tiga trim – Icon, Excel dan Dynamid – dengan 1.2L turbo berharga dari £20,995 (RM114,140) untuk Icon FWD 6MT hingga £27,995 (RM152,196) untuk Dynamid AWD CVT. Malah ia merupakan C-HR yang paling mahal, bersama hibrid bagi pilihan Dynamic.

Manakala bagi Honda HR-V, yang dijual di UK, dengan varian 1.5L NA i-VTEC (MT dan CVT) dan 1.6L i-DTEC (hanya MT), berharga dari £18,495 (RM100,549) hingga £24,305 (RM132,136). Harga kedua-dua varian HR-V adalah lebih rendah berbanding C-HR, walau pun Toyota memiliki lebih banyak teknologi hamburan kuasa (dan mungkin sebab itu ia lebih mahal) termasuk enjin turbo yang dikecilkan dan penjana kuasa hibrid. Malah C-HR juga didatangkan dengan pilihan AWD, sementara HR-V hanya FWD.

2016_C_HR_Dynamic_01_BM

Ini bermakna C-HR ini bukan yang paling murah, biar pun di Eropah tetap ada pilihan bagi HR-V dan CX-3, namun tidak memiliki pilihan turbo. Malah harga C-HR ini juga lebih kurang dengan SUV yang lebih besar iaitu Honda CR-V yang dijual pada harga bermula (RM123,763) hingga £31,035 (RM168,650) di UK.

Namun mungkin C-HR menawarkan elemen yang lebih menarik dan mampu menjadi daya penarik buat pembelinya. Ini termasuklah kabin berbentuk coupe yang tinggi pada CH-R ini mensasarkan “kualiti deria terbaik dalam kelasnya” dan bakal memberikan “gaya moden yang menghairahkan” yang akan ditawarkan pada barisan dan segmen Toyota.

Malah CH-R diberikan rekaan yang penuh dengan lengkok dan aliran, dan turut dilengkapi dengan skrin sesentuh besar (bersaiz 6.1 inci dengan jam trademark Toyota diletakkan bersebelahan) yang muncul dari bahagian tengah papan pemuka dan dihalakan ke arah pemandu. Konsol tengah juga direka dengan konsep simetrikal.

2016_C_HR_Detail_16_BM

Toyota mengatakan jurutera mereka memfokuskan pada kualiti komponen yang terdiri dari butiran, tekstur, bentuk, warna dan pencahayaan pada setiap elemen, termasuk alur jahitan pada tempat duduk. Tempat duduk hadapan yang direka dengan dua tingkat SUV ini menggabungkan rekaan langsing, bahagian atas yang disokong dengan lebih kuat serta bahagian bawah yang lebih kukuh.

C-HR yang dibina berasaskan platform TNGA (Toyota New Global Architecture) yang berukuran 4,350 mm panjang, 1,795 mm lebar dan 1,550 mm tinggi, dengan jarak roda 2,640 mm. Untuk membayangkan saiznya, ia 56 mm lebih panjang dan 23 mm lebih lebar dari HR-V, tetapi 55 mm lebih rendah. Jarak roda CH-R juga 30 mm lebih panjang.

Toyota mengatakan rekaan C-HR yang garang mencerminkan keazaman presiden syarikat Akio Toyoda untuk membenarkan rekaan yang lebih bebas dan menggalakkan kreativiti kejuruteraan dengan rekaan yang lebih menarik serta memberikan nikmat pemanduan yang lebih mengujakan.

Model pasaran Australia bakal dilengkap dengan enjin 1.2 liter turbo berkuasa 116 PS dan tork maksima 185 Nm. Ia akan digandingkan dengan pilihan kotak gear sama ada enam kelajuan manual atau CVT automatik, serta pilihan pacuan hadapan atau pacuan semua roda (AWD). Pasaran Jepun pula akan menerima enjin tanpa induksi paksaan 2.0 liter berkuasa 150 PS/193 Nm digandingkan dengan kotak gear CVT automatik memacu roda hadapan.

Jika spesifikasi yang sama dijual pada pasaran Malaysia, C-HR adalah 8 PS/21 Nm lebih berkuasa dari Honda HR-V 1.8, tetapi 6 PS/11 Nm kurang dari MAzda CX-3 2.0. Varian hibrid yang menyadur terus unit janakuasa dari Prius turut bakal ditawarkan.