PLUS umum cadangan jadual perjalanan sempena Aidiladha; 1.6 juta kenderaan bakal banjiri lebuhraya

tta-hari-raya-aidiladha-malaysia-day-school-holiday-16-01

Bermula hujung minggu ini, PLUS menjangkakan 1.6 juta kenderaan akan menggunakan laluan Lebuhraya Utara Selatan pada waktu-waktu puncak di antara tempoh dari 9 September hingga 19 September nanti. Ini disebabkan oleh perayaan Hari Raya Aidiladha, Hari Malaysia serta musim cuti sekolah.

Peningkatan berkenaan adalah 15% lebih tinggi daripada jumlah pengguna pada hari-hari biasa. Untuk berdepan dengan perkara itu, PLUS mengeluarkan Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) bagi mengelakkan kenderaan ke destinasi berlainan bertembung dalam satu masa dan menyebabkan kesesakan.

Secara amnya, jadual berkenaan mengagihkan waktu mula perjalanan dan membahagikannya kepada beberapa zon kawasan. Sebagai contoh, pengguna dari Lembah Klang yang menuju ke Johor disarankan supaya memasuki Lebuhraya Utara-Selatan lebih awal iaitu di antara jam 6 pagi hingga 3 petang. Manakala, orang ramai yang menuju ke Negeri Sembilan dan Melaka dinasihatkan memasuki lebuh raya selepas jam 3 petang.

social-media-size-tta-hari-raya-aidiladha-malaysia-day-school-holiday-16-01

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Noorizah Hj Abd Hamid berkata; “TTA memainkan peranan yang penting dalam membantu mengagihkan trafik di lebuh raya. Pengalaman dari musim-musim waktu puncak sebelum ini membuktikan jika lebih ramai yang mengikuti cadangan ini, keadaan trafik lebih terkawal.”

Hal yang sama juga dicadangkan bagi pengguna-pengguna yang ingin pulang ke Utara. Maklumat lanjut pergerakan jadual perjalanan seperti yang dicadangkan oleh PLUS adalah seperti yang tertera pada grafik yang disertakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required