Prasarana perlu laksanakan SOP terperinci demi meningkatkan perkhidmatan LRT – Perdana Menteri

LRT-rail-pix-Bernama_PT_BM

Ekoran dua insiden dalam tempoh terdekat berlaku pada minggu lalu yang melibatkan perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT), ia turut menarik perhatian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Menerusi perbincangan dengan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana Datuk Azmi Abdul Aziz dan Suruhanjaya Pengangkutan Awan Darat (SPAD), beliau telah dimaklumkan bahawa siasatan awal Prasarana mendapati bekalan elektrik terputus mengakibatkan gangguan perkhidmatan LRT Kelana Jaya pada 7 dan 9 September lepas.

Beliau berkata, beberapa langkah segera diambil untuk mengatasi gangguan perkhidmatan tersebut termasuk menaik taraf serta merta 15 pencawang tenaga elektrik sepanjang laluan berkenaan, laporan Bernama.

“Penaiktarafan pencawang elektrik itu akan memastikan jangka hayat sistem elektrik dapat dipanjangkan bagi menampung keperluan semasa yang kian meningkat serta mengambil kira keperluan pada masa hadapan. Langkah ini dijangka mengambil masa di antara tiga hingga enam bulan untuk diselesaikan sepenuhnya,”katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Sambungnya lagi, SPAD harus menekankan keperluan Prasarana melaksanakan penilaian terperinci keseluruhan sedia ada memandangkan LRT Kelana Jaya sudah pun beroperasi hampir 20 tahun.

“Penilaian itu akan mengenal pasti risiko yang ada serta langkah yang perlu diambil bagi mengatasi risiko berkenaan selain menyediakan perancangan sistem gantian bagi sistem-sistem kritikal yang semakin hampir kepada penghujung jangka hayat penggunaannya.

“Saya telah mengarahkan supaya Penilai Teknikal Bebas dilantik oleh Prasarana untuk menjalankan penilaian ini dengan kerjasama SPAD bagi pematuhan semua syarat dan peaturan sedia ada,” kata beliau.

Najib berkata Prasarana turut diarahkan supaya menjalankan penilaian semula keseluruhan operasi mereka bagi memperkukuh prosedur operasi standard (SOP) sedia ada untuk memastikan kapasiti mencukupi bagi menampung permintaan yang semakin meningkat.

Beliau turut memaklumkan, Prasarana juga akan memperkenalkan secara berperingkat gerabak-gerabak kereta api baharu bagi laluan Kelana Jaya menjelang November ini. Ia berupaya membekalkan kapasiti serta kekerapan tambahan, sekali gus mengurangkan kesesakan pada waktu puncak pada hari bekerja.

“Ini antara langkah-langkah segera yang telah saya arahkan untuk dilaksanakan oleh Prasarana dan SPAD bagi mengatasi masalah dihadapi pengguna-pengguna LRT sejajar dengan aspirasi kerajaan untuk menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utaman rakyat,” kata perdana menteri.

Najib berkata kerajaan, dan beliau sendiri secara peribadi, menganggap gangguan perkhidmatan LRT Kelana Jaya sebanyak dua kali pada minggu lepas sebagai perkara yang amat serius.

Sehubungan itu, beliau mengarahkan Prasarana dan SPAD untuk menyiarkan butiran dan hasil siasatan insiden itu sebaik sahaja siasatan selesai.

Insiden yang berlaku pada 7 September lalu melibatkan ribuan pengguna yang terkandas di beberapa stesen laluan LRT Kelana Jaya akibat masalah berkaitan sistem isyarat dan komunikasi yang menyebabkan kelewatan perjalanan tren di antara stesen Ampang Park dan Dang Wangi.

Dan satu lagi berlaku pada 9 September, di mana perkhidmatan LRT bagi laluan Setiawangsa-KLCC terganggu semasa waktu puncak pada 9 pagi apabila sebuah tren dari Datuk Keramat menuju ke Jelatek tiba-tiba terhenti di atas trek di antara Stesen Datuk Keramat dan Damai menyebabkan penumpang terperangkap di dalam tren selama 20 minit. Penumpang tren berkenaan kemudian terpaksa berjalan di atas trek menuju ke Stesen Damai dengan mengambil masa hampir 10 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required