Proton rai atlet negara atas kejayaan di Olimpik Rio – Perdana 2.4, Suprima S, Persona 1.6 sebagai ganjaran

proton-malaysian-olympic-medallists-1

Petang ini, Proton telah menunaikan janji untuk memberikan ganjaran kepada atlet negara yang berjaya mengharumkan nama negara dalam sukan Olimpik di Rio de Janeiro, Brazil. Majlis penyerahan ganjaran ini telah diadakan di Pusat Kecemerlangan Proton, Shah Alam.

Majlis telah disempurnakan oleh Menteri Belia dan Sukan, Yang Berhormat Khairy Jamaluddin, diiringi Chef-de-Mission kontinjen Olimpik Malaysia, Tan Sri Mohamed Al-Amin Abdul Majid. Turut hadir, Pengarah Urusan Kumpulan DRB- HICOM dan Pengerusi PROTON, Dato’ Sri Syed Faisal Albar.

Sebelum ini, Proton menjanjikan Proton Perdana 2.0 untuk atlet yang berjaya memenangi pingat emas, namun ketika majlis berlangsung, pengeluar kereta nasional ini membuat kejutan dengan menyerah Perdana 2.4 kepada Datuk Lee Chong Wei yang berjaya memenangi pingat perak dalam acara perseorangan badminton.

proton-malaysian-olympic-medallists-2

Proton berpendapat, Chong Wei layak menerima ganjaran itu kerana beliau dianggap sebagai atlet paling berjaya dalam sejarah dengan pungutan tiga pingat perak. Pencapaian pingat perak yang pertama telah diperolehi dari Sukan Olimpik Beijing 2008 diikuti dengan pingat perak kedua dari Sukan Olimpik London 2012 dan pingat perak ketiga dari Sukan Olimpik Rio 2016 baru-baru ini.

Manakala enam lagi atlet negara yang juga memenangi pingat perak di Olimpik Rio iaitu penerjun negara, Pandelela Rinong dan Cheong Jun Hoong, pasangan beregu campuran badminton negara Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying serta pasangan beregu lelaki badminton negara Goh V Shem dan Tan Wee Kiong, masing-masing menerima Suprima S 1.6 Turbo Premium.

Sementara itu, Azizulhasni Awang yang berjaya meraih pingat gangsa dalam acara berbasikal pula menerima seunit Persona 1.6 Premium.

“Demi menghargai pengorbanan para atlet ini, kami amat berbesar hati untuk menghadiahkan kereta-kereta nasional kepada atlet-atlet kita untuk meraikan kemenangan mereka pada pencapaian mereka di tahap yang tertinggi,” kata Dato’ Sri Syed Faisal Albar, Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM dan Pengerusi Proton.

Katanya lagi, “Kami berharap agar dengan rekod pencapaian yang telah dicatatkan di Sukan Olimpik Rio 2016 baru-baru ini, akan menjadi inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk menghasilkan pencapaian yang lebih membanggakan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required