TEKS1M – Struktur diperkemas, kadar tambang akan diturunkan; tidak lagi dalam warna emas dan putih

innova-teks1m-03

Bermula bulan hadapan, tambang bagi Teksi 1Malaysia (TEKS1M) akan diturunkan. Itu disuarakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Mohd Azharuddin Mat Sah yang menyatakan kadar tambang berkenaan akan disesuai dan diselaraskan mengikut kadar perkhidmatan teksi bajet semasa.

Seperti dilaporkan oleh The Sun, ketika ini, kadar tambang TEKS1M bermula dari RM4, dengan 30 sen bagi setiap 200 meter berikutnya. Manakala bagi teksi bajet pula tambang bermula dari RM3 dengan 25 sen bagi setiap 200 meter berikutnya. “TEKS1M sedia ada akan mempunyai pilihan untuk kekal dengan struktur tambang seperti sebelumnya hingga tamat tempoh hayat kenderaan yang digunakan,” ujar beliau.

Tambang berdasarkan masa bagi teksi bajet ialah 25 sen bagi setiap 36 saat sementara bagi TEKSIM pula ialah 30 sen bagi setiap 36 saat. Bermula bulan depan juga, teksi bajet baharu akan dijenamakan sebagai TEKS1M dengan warna utama merah dan putih.

Ini adalah sebahagian daripada langkah penjenamaan semula dan penyelarasan TEKS1M dengan teksi bajet biasa di bawah Pelan Transformasi Industri Teksi (TITP). TEKS1M juga tidak akan lagi menggunakan warna emas dan putih. Bagaimanapun, teksi bajet sedia ada tidak akan terlibat di dalam penjenamaan semula ini dan kekal dengan warna sedia ada – kuning, putih, merah atau hijau. Penjenamaan semula itu hanyalah untuk teksi-teksi baharu sahaja.

Teksi bajet semasa hanya akan melalui penjenamaan semula berkenaan apabila permit yang digunakan tamat tempoh. Pemandu yang menggunakan Proton Iswara juga perlu bertukar kepada kenderaan dengan minimum penarafan tiga bintang Asean NCAP.

Di bawah peruntukan dana berjumlah RM150 juta oleh kerajaan untuk pemandu teksi, pemilik teksi baharu diberikan lesen operasi individu oleh SPAD akan dibenarkan untuk membeli model baharu selain keluaran Proton. Dijangkakan sejumlah 25,000 lesen operasi individu akan dikeluarkan kepada pemandu teksi dengan rekod yang baik dalam tempoh lima tahun akan datang. 2,000 lesen individu baharu juga akan dikeluarkan menjelang hujung tahun ini.

Selain itu, sistem kadar tambang mengikut zon seperti yang diamalkan kini oleh teksi-teksi di terminal dan lapangan terbang akan dihapuskan secara berperingkat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required