Toyota GT86 facelift tembusi pasaran Eropah

toyota-gt86-e1474290433939_bm

Setelah diperkenalkan buat pertama kali pada Mac lalu, Toyota 86 kini telah pun mendarat di pasaran Eropah. Dikenali sebagai GT86 di benua berkenaan, model ini akan mula menerjah masuk ke bilik pameran pada Oktober ini. Versi facelift untuk pasaran Eropah ini turut menerima mod baharu dalam sistem kawalan stabilitinya iaitu ‘Track Mode’, membolehkan pemandu bermain dengan satu lagi talaan sistem berkenaan selain dari ‘Active Mode’ pada sistem standard atau mematikan terus sistem berkenaan.

Bahagian luaran model ini adalah seiras dengan model pra-facelift, tetapi Toyota menegaskan bahawa model ini telah dirombak secara komprehensif. “Kami merombak sepenuhnya – terutamanya hasil dari maklumbalas teknologi dari penyertaan 86 dalam perlumbaan Nurburgring 24 Jam – dan ujian berterusan kereta ini pada semua jalan raya di seluruh dunia kerana kami menghasilkan setiap satu komponen,” kata ketua jurutera Tetsuya Tada.

toyota-gt86-rear-e1474263503753_bm

Walau bagaimanapun, model pasaran Eropah ini tidak menerima peningkatan kuasa enjin seperti pada model facelift pasaran Jepun. Ia masih mengekalkan enjin boxer NA FA20 2.0 liter suntikan bahan api terus berkuasa 200 PS/205 Nm, berbanding enjin sama model pasaran Jepun yang kini berkuasa 207 PS/212 Nm. Namun, model pasaran Eropah ini turut menerima kerangka badan yang diperkuatkan terutamanya pada bahagian belakang menerusi komponen panel yang lebih tebal serta lebih banyak spot weld yang diberikan pada sambungan badan.

Pada bahagian kabin, model ini dilengkapi dengan roda stereng tiga jejari berdimeter lebih kecil iaitu 362 mm. Takometer pada panel instrumen juga kini diatur semula dengan meletakkan kedudukan 7,000 rpm (tahap redline) pada kedudukan jam 12. Bahagian kanan takometer tersebut pula diletakkan paparan pelbagai info 4.2-inci baharu yang memberikan informasi ekonomi penggunaan petrol, jarak perjalanan, lengkok kuasa dan tork, jam randik serta paparan Daya-G.

2017-toyota-gt-86-3-e1474263113830_bm

GT86 versi facelift ini hadir dalam dua varian iaitu standard dan Pro. Model asas standard dilengkapi lampu hadapan LED adaptif, sistem kunci pintar dan butang penghidup enjin, bantuan mula mendaki, kawalan kelajuan, cermin sisi elektrik dengan pemanas serta pedal kawalan aluminium. Kesemua ciri ini turut diberikan pada varian Pro dan ditambah dengan spoiler belakang, pemanas tempat duduk hadapan, upholsteri kulit dan Alcantara, kemasan seperti sued pada panel pintu dan papan pemuka serta perehat tangan pemandu balutan kulit,

Kedua-dua varian ini turut dilengkapi dengan sistem multimedia Toyota Touch 2 dengan skrin sesentuh 6.1-inci, pelaras DAB dan Bluetooth, serta ditawarkan dengan opsyen sistem Toyota Touch 2, ditambah dengan sistem navigasi serta akses kepada servis atas talian dan saluran media sosial. Toyota GT86 facelift ini bakal dijual dengan harga £25,495 (RM137,334), dan model Pro akan dijual pada harga bermula £27,095 (RM145,833).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required