VIDEO: Proton Saga 2016 – 8 perkara menarik yang perlu diketahui; pembaharuan berbanding model lama

Proton Saga 2016 akhirnya dilancarkan secara rasmi hari ini, bertempat di Pusat Persidangan Setia City dan disempurnakan oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaludin. Ini merupakan model baharu ketiga yang dilancarkan oleh Proton tahun ini, selepas Perdana dan Persona.

Empat varian ditawarkan secara keseluruhannya; Standard (MT), Standard (AT), Executive (AT) dan Premium (AT). Harga jualannya pula ialah dari RM36,800 hingga RM45,800. Apa yang baharu dan dipertingkatkan pada Saga 2016 ini? Ia kini akan menggunakan enjin yang sama pada Iriz iaitu unit 1.3 liter VVT (menggantikan enjin lama IAFM+), dengan kemampuan 94 hp pada 5,750 rpm dan 120 Nm tork pada 4,000 rpm. Pilihan transmisi pula terdiri daripada manual lima kelajuan (Standard sahaja) dan CVT (semua varian).

Walaupun output kuasa adalah sama, Proton menyatakan Saga baharu lebih laju dan lebih jimat minyak daripada yang sebelumnya. Versi manual kini boleh tiba di kelajuan 100 km/j dalam masa 12.2 saat (dulu 13.0 saat) dan menggunakan bahan api 5.4 l/100 km pada kelajuan 90 km/j (lebih baik berbanding sebelumnya; 6.0 l/100km).

Bagi versi CVT pula, ia mencatat bacaan 0-100km/j dalam 13.1 saat (berbanding 14.5 saat pada model lama) dan menggunakan bahan api 5.6 l/100 km pada kelajuan 90 km/j (lebih baik daripada 6.3 l/100km sebelumnya). Peningkatan yang dilakukan pada Persona – iaitu tapak enjin tiga punca untuk NVH lebih bagus dan ECU yang ditala semula untuk tindak balas lebih baik – turut dilakukan pada Saga.

Di dalam video ringkas ini, kami gariskan lapan perkara yang perlu anda ketahui, terutama pembaharuan yang dilakukan yang membezakan antara model Saga sebelumnya dengan model terbaharu dari generasi ketiga ini. Selamat menonton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required