Bank Rakyat sumbang bas diubahsuai menjadi Surau Bergerak kepada JAWI untuk kegunaan orang ramai

surau_bergerak2

Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) telah menerima sebuah bas sumbangan Bank Rakyat yang diubahsuai menjadi Surau Bergerak. Surau Bergerak yang mampu menampung sejumlah 35 orang jemaah dalam satu-satu masa berkenaan merupakan inisiatif JAWI bersama Bank Rakyat untuk memberikan keselesaan kepada orang ramai ketika menghadiri majlis atau ekspo yang diadakan di kawasan padang atau dataran yang luas.

Bahagian penumpang bas ini diubah menjadi ruang solat yang selesa dengan kemudahan seperti karpet, pendingin hawa dan pembesar suara. Manakala tempat penyimpanan barang pula diubahsuai bagi tempat penyimpanan bekalan air dan paip untuk mengambil wuduk.

Dengan Surau Bergerak ini, solat boleh didirikan di dalam bas dengan selesa dan tenang dalam apa jua keadaan cuaca dan ia mudah untuk bergerak ke tempat yang diperlukan dan boleh ditempatkan di mana-mana lokasi seperti padang, dataran atau tempat parkir kenderaan.

Majlis penyerahan Surau Bergerak ini telah diadakan sempena sambutan Maal Hijrah 1438H Peringkat Kebangsaan di Maeps, Serdang, dan telah disempurnakan oleh YB Dato’ Seri Hamzah Bin Zainudin Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan kepada YB Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir Bin Baharom (B) Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required