BMW R nineT Racer bawa kembali gaya lumba retro

p90232553-highresbm

Sebaik model BMW R nineT diperkenalkan kepada pasaran pada tahun 2014, ia telah menerima sambutan yang baik di serata dunia kerana dianggap sebagai model asas untuk diubah suai. Terbaru, semasa INTERMOT 2016, BMW memperkenalkan sebuah lagi model yang menggunakan asas R nineT, tetapi mempunyai gaya retro yang berlainan. Lebih tepat lagi, cafe racer. Ia dinamakan sebagai BMW R nineT Racer.

Paling jelas adalah fairing hadapan gaya Imola yang serba kemas, dengan cermin sisi tidak merosakkannya kerana dilekatkan pada kerangka yang terdapat di bahagian dalam fairing tersebut. Jadi, jika ada pemilik yang ingin menukar cermin sisi, ia tidak akan meninggalkan sebarang lubang.

Membawakan konsep cafe racer yang selari dengan prestasi, R nineT Racer menggunakan pemegang jenis clip-on, satu tempat duduk dan peletak kaki yang ke belakang, sementara jarak roda lebih pendek (-2 mm berbanding R nineT Pure) dan sudut head angle lebih condong (+0.2 darjah) menjadikan ia lebih lincah.

Enjin yang digunakan pada R nineT Racer masih lagi adalah unit 1,170 cc Boxer sama seperti R nineT biasa tetapi ia kini sudah mematuhi tahap emisi Euro4 dan mampu menghasilkan 110 hp @ 7,750 rpm dan 116 Nm @ 6,000rpm. Ekzosnya diperbuat daripada besi tahan karat yang digilap dan mempunyai injap akustik yang menghasilkan bunyi Boxer yang lunak.

Selari dengan konsep retro, R nineT Racer menggunakan panel meter analog berbentuk bulat (dua unit) dan selain had laju dan kitaran rpm, informasi lain dipaparkan pada bahagian digital kecil di dalamnya. Ini termasuk tahap minyak, jarak perjalanan, kedudukan gear, waktu servis, kelajuan purata dan penggunaan bahan api.

Suspensinya pula biasa sahaja, iaitu fork RWU 43 mm tanpa sebarang pelarasan, manakala di bahagian belakang pula terdapat monoshock dengan pelarasan pra beban dan lantunan yang dilekatkan pada lengan ayun tunggal Paralever. Brek ABS dan Automatic Stability Control (ASC) didatangkan secara standard. Setakat ini BMW masih belum mengeluarkan harga bagi BMW R nineT Racer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required