Kawasaki Ninja 650 dan Z650 2017 – pengganti ER-6

ninja-650-green-1bm

Walaupun adalah sebuah model yang menghidupkan kembali pasaran motosikal berkuasa tinggi beberapa tahun dahulu, Kawasaki ER-6 memerlukan pembaharuan supaya dapat terus bersaing dalam pasaran yang semakin kompetitif. Jangan takut, Kawasaki ada penggantinya – Z650 untuk ER-6n dan Ninja 650 untuk Er-6f.

Paling penting adalah gayanya dan Kawasaki membuat dua model ini lebih garang dengan Ninja 650 mempunyai bahagian hadapan lebih tajam dan menyerupai barisan model ZX-6R dan ZX-10R, manakala Z650 pula membawa gaya naked unik model Z.

Enjin asas masih lagi sama iaitu unit 649cc dua silinder selari tetapi ditala semula (paip ekzos atas lebih panjang, throttle body 36 mm, injap kemasukan dan ekzos baharu) supaya menghasilkan penyampaian kuasa lebih lancar, tork rpm rendah dan pertengahan lebih baik dan penggunaan bahan api lebih cekap.

z650-z650-absbm

Hasilnya, Ninja 650 dan Z650 mematuhi tahap Euro4 tetapi kuasanya sedikit menurun berbanding sebelum ini, menjadi 69 hp (-2 hp). Walaubagaimanapun, anda tidak perlu risau kerana kedua-dua Ninja 650 dan Z650 mendapat kelebihan daripada nisbah kuasa dan berat, di mana beratnya berkurangan sehingga 19 kg hasil daripada casis Trellis besi dan lengan ayun aluminium yang baharu.

Kawasaki Ninja 650 sudah pun dipertonton kepada umum semasa INTERMOT yang masih lagi berlangsung kini di Cologne, Jerman tetapi Z650 sekadar disiarkan melalui gambar dan akan membuat penampilan semasa EICMA di Milan bulan depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required