Mitsubishi dahului indeks kepuasan pengguna di Malaysia tahun ini; perkembangan positif – JD Power

2016-jd-power-slide-5-bm-e1475811282987-850x587

Diasak oleh suasana ekonomi yang tidak menyebelahi pasaran sebelum ini, industri automotif – atau setidak-tidaknya angka jualan kenderaan – bagi beberapa bulan kebelakangan ini sedikit memberi harapan.

Seperkara lagi yang turut menampakkan perkembangan positif bagi industri berkenaan dapat dilihat daripada kajian Indeks Kepuasan Jualan 2016 di Malaysia (Sales Satisfaction Index; SSI) yang dikeluarkan oleh JD Power, hari ini.

Kajian berkenaan mendapati, dengan jumlah jualan yang menurun jika dibandingkan tempoh sama dari tahun ke tahun, industri automotif tempatan kini memberikan tumpuan terhadap penambahbaikan pengelaman pembelian untuk pelanggan mereka.

Ini dapat dilihat daripada peninkatan di dalam pencapaian kepuasan jualan keseluruhan – 789 daripada 1,000 mata – dengan 37 mata peningkatan berbanding tahun sebelumnya. Kajian ini juga memberi petunjuk bahawa pengenalan model-model baharu memberikan kepuasan yang lebih tinggi kepada pemiliknya berbanding mereka yang membeli model-model sedia ada; mencatatkan 804 mata berbanding 787 mata.

2016-jd-power-slide-4-bm-850x432

Dari segi jenama, Mitsubishi menggungguli kedudukan teratas kajian ini, dengan perolehan mata yang hampir sempurna bagi semua kategori yang dinilai. Antaranya ialah dari segi kepuasan pelanggan, usaha jualan, pengedaran, tawaran, jurujual serta jangka masa serahan dan proses yang terlibat.

Mengikuti rapat di belakang Mitsubishi adalah Mazda, dengan Nissan ditempat ketiga sementara jenama tempatan, Perodua mendahului Proton ditempat ke enam. Berdasarkan kaji selidik berkenaan, 92% pelanggan dilaporkan melalui proses pembelian tanpa sebarang masalah, mewakili 11% peningkatan berbanding tahun 2015.

94% pembeli kenderaan pula mengatakan bahawa jurujual lebih memberi penumpuan di dalam memberikan penjelasan terperinci terhadap ciri-ciri dan kelebihan kenderaan yang dijual. “Keriuhan yang terhasil daripada pengenalan model-model baharu ternyata menarik perhatian pengguna untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan berkunjung ke bilik pameran,” ujar Naib Presiden Serantau JD Power, Mohit Arora.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required