BMW Motorrad Vision Next 100 – penuh teknologi

bmw-motorrad-vision-next-100_0015-720x480-c-bm

Sebagai merai ulang tahun syarikat yang ke 100, BMW mengeluarkan beberapa model kenderaan konsep yang melihat kepada masa hadapan dan digelar sebagai Vision Next 100. Menggunakan pelbagai jenama yang ada di bawahnya, BMW telah memperkenalkan BMW Vision Next 100, MINI Vision Next 100 dan Rolls-Royce Vision Next 100. Terbaru, mereka memperkenalkan pula motosikal Vision Next 100.

Gayanya seperti baru keluar dari filem sains fiksyen masa hadapan dan kerangka yang bersambung dari tayar hadapan hingga ke tayar belakang boleh berubah bentuk, seterusnya membolehkan motosikal dikawal tanpa sebarang sambungan seperti motosikal biasa.

Walaupun unik, motosikal ini masih lagi mengambil gaya keturunannya seperti bahagian enjin yang dijadikan seperti enjin boxer sedangkan sebenarnya, motosikal ini tidak mempunyai enjin dan menggunakan kuasa elektrik. Apabila dihidupkan, bahagian ‘enjin’ itu akan kembang ke luar dan apabila enjin ditutup ia akan masuk semula ke dalam.

Motosikal ini juga boleh mengimbang secara sendiri sama ada ketika statik mahupun bergerak. Ini adalah hasil daripada pelbagai sistem berteknologi tinggi yang dilengkapi padanya sementara tayar pelbagai bentuk pula boleh bertindak sebagai suspensi.

Itu semua masih tidak cukup mengkagumkan kerana motosikal ini turut dilengkapi dengan satu cermin mata khas yang perlu dipakai oleh penunggang, dan melaluinya, mereka boleh melihat keadaan sekeliling, menerima amaran awal dan bertindak bersama-sama dengan input penunggang untuk menyesuaikan motosikal dengan keadaan jalan.

Jika kereta sudah ada yang boleh bergerak sendiri, motosikal BMW Vision Next 100 ini juga mempunyai teknologi yang sama – dapat menganalisis keadaan sekitar dan mengambil tindakan, tetapi ia masih lagi dipadukan bersama input dari penunggang sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required