Pemilik setia Proton Saga 1.3S ’85 menang Saga 2016

proton-search-winner-1

Apa perasaan anda sekiranya kereta baharu yang dibeli lebih 30 tahun lalu, masih dirai pengeluarnya hari ini? Inilah yang dilakukan Proton untuk menghargai pemilik setia kereta jenamanya menerusi pertandingan Proton Search 2016 yang bermula pada bulan Mac hingga 8 Jun 2016 lalu.

Dalam tempoh 13 minggu berkenaan, sebanyak 866 penyertaan diterima dari pemilik Proton pelbagai model dari awal penubuhan jenama berkenaan hingga model tahun 2012. Hari ini, Proton mengumumkan 11 finalis termasuk seorang pemenang hadiah utama – yang kesemuanya pemilik Proton Saga generasi pertama keluaran tahun 1985 hingga 1986.

Pemenang untuk pertandingan ini dipilih bukan diukur hanya dengan keadaan kereta dan tempoh pemilikannya. Pihak juri turut mengambil kira berkenaan aspek teknikal serta cerita dan kenangan yang menyentuh perasaan disebalik kereta berkenaan menerusi karangan mahupun video pendek yang dihantar oleh peserta.

proton-search-winner-7

Hadiah utama yang merupakan Proton Saga 1.3L CVT Premium dibawa pulang oleh Encik Mohd Isa bin Ibrahim Shah, seorang pesara RISDA yang kini berumur 85 tahun. Encik Isa sering melakukan kerja-kerja amal bersama orang asli di kawasan pendalaman. Sehingga ke hari ini Proton Saga 1.3S keluaran tahun 1985 dengan enjin Orion asal miliknya berkenaan masih lagi menjadi peneman setia bersama isterinya setiap kali berkunjung ke penempatan orang asli.

Walaupun sudah berusia lebih 31 tahun, Proton Saga berwarna biru milik Encik Isa ini masih lagi mengekalkan warna asalnya yang berkilau, dengan kadar kerosakan dan karat pada badan yang sangat minima. Enjinnya masih gagah untuk meredah kawasan pedalaman dengan meter perbatuan menunjukkan angka melebihi 500,000 km.

Selain dari kereta baharu tersebut, Encik Isa turut menerima perkhidmatan membaik pulih Saga 1985 beliau bernilai RM5,000. Sepuluh lagi finalis lain turut menerima pakej baik pulih kereta masing-masing dengan nilai yang sama berserta wang tunai RM1,000 setiap seorang sebagai hadiah sagu hati.

Menurut Proton, pertandingan ini merupakan sebahagian daripada inisiatif ‘Pelanggan Diutamakan’ dalam menyediakan perkhidmatan dan pengalaman yang lebih baik kepada pemilik Proton. Peraduan ini juga dilihat sebagai satu cara untuk pengeluar automotif nasional itu menunjukkan komitmennya bagi membina dan mengekalkan hubungan dengan pelanggan serta memberi ganjaran kepada pelanggan yang setia.

“Kami amat terharu dengan penyertaan yang sangat menggalakkan dari para pelanggan setia kami. Ianya juga sesuatu yang sangat menggembirakan kami apabila mendapati banyak lagi Proton Saga tahun 1985 yang masih dipandu di atas jalan raya. Ini jelas menunjukkan yang kereta Proton benar-benar kukuh dan telah banyak memainkan peranan dalam memperkayakan kehidupan seharian pemilik-pemilik ini dengan pelbagai kenangan dan detik-detik yang tidak boleh dilupakan bersama kereta-kereta mereka,” kata Dato’ Radzaif Mohamed, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

GALERI: Proton Saga 1.3S 1985 milik Encik Mohd Isa bin Ibrahim Shah – Pemenang Proton Search 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Penutup rim berwarna tu klasik. Pstutnya persona Baru ada versi mcm ni.

    Komen ttg kereta saga tu. Grip depsn bukan versi asal orion. Grim tu model magma

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required