Uber, Grab perlu ikut peraturan teksi – Nazri

uber-x-car_BM

Berikutan perkhidmatannya yang bakal disahkan menerusi undang-undang pengangkutan awam tidak lama lagi, Uber dan Grab perlu mengikut peraturan yang sama seperti mana pemandu teksi konvensional yang lain, menurut Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz.

Katanya lagi, memandangkan kabinet bakal memutuskan untuk membenarkan Uber dan Grab terus beroperasi secara sah, maka kedua-dua perkhidmatan tersebut harus diletakkan di bawah polisi yang sama dengan teksi, laporan The Star.

“Kedua-duanya harus diletakkan di bawah polisi yang sama dengan teksi kerana ia juga sama peranan dengan teksi konvensional. Ini termasuklah pemandunya harus menjalani proses pendaftaran, kenderaan diperiksa oleh Puspakom, memiliki lesen kenderaan pengangkutan awam (PSV) dan perlu ada insurans perlindungan kemalangan,” ujarnya kepada pihak media.

Sambungnya, ia adalah bagi menjelaskan isu mengenai persaingan antara Uber, Grab dan teki, serta mengambil kira kepuasan pengguna yang senang menggunakan aplikasi ini.

“Apa saja peratusan atau perubahan yang bakal digunakan kepada pemandu teksi konvensional, ia harus juga diaplikasikan pada UBer dan Grab, memandangkan mereka juga menawarkan perkhidmatan kepada orang awam,” ujar Nazri lagi.

Beliau turut menambah, pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) perlu mengambil langkah untuk mengawal perkhidmatan perkongsian kenderaan ini, dan peraturan mengenainya perlu digubal bagi membenarkan Uber dan Grab boleh beroperasi secara sah di sisi undang-undang.

Malahan, pengenalan terhadap perkhidmatan e-hailing dalam industri pelancongan turut dialu-alukan. Ia juga menjadikan Kuala Lumpur setaraf dengan kota metropolitan lain termasuk Jakarta dan Bangkok.

“Jika kita tidak menggunakan aplikasi ini sewajarnya, pastinya negara kita akan ketinggalan ke belakang,” akhirnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required