Mitsubishi Triton 2.4L MIVEC Turbodiesel sahut cabaran Borneo Safari Int’l Offroad Challenge 2016

the-new-triton-with-mivec-turbo-diesel-engine-will-be-participating-in-the-borneo-safari-2016

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) akan menyahut cabaran 4×4 ekstrem Borneo Safari buat kali kedua berturut-turut tahun ini. Jika tahun lalu hanya sebuah trak pikap Triton mewakili MMM untuk ekspedisi berkenaan, tahun ini Mitsubishi akan menghantar empat unit Triton, di mana dua daripadanya merupakan model versi kemaskini yang menggunakan enjin 2.4 liter MIVEC Turbodiesel.

“Tahun lalu, kami sangat gembira kerana Triton VGT MT serba baru (transmisi manual) telah berjaya menamatkan Borneo Safari! Acara ini dikenali sebagai ekspedisi 4X4 yang paling sukar di dunia, oleh itu kami mengambil keputusan untuk bangkit menyahut cabaran dan untuk menakluk laluan Borneo Safari sekali lagi, dengan tamabahan dua Triton baru dijana oleh enjin MIVEC Turbo Diesel dari varian VGT AT (transmisi automatik) dan VGT MT (transmisi manual).” kata CEO MMM, Tomoyuki Shinnishi.

Untuk cabaran tahun ini juga, pasukan Mitsubishi akan disertai oleh atlet sukan permotoran negara, Leona Chin yang akan memandu Triton varian automatik untuk mengharungi laluan off-roadhardcore‘ yang dirancang. Beliau akan disertai oleh enam media lain yang akan turut memandu Triton, termasuk wakil dari paultan.org sendiri. Lima pemilik persendirian Triton turut akan menyertai pasukan MMM, menjadikan sembilan buah Triton akan mengharungi cabaran Borneo Safari 2016.

Borneo Safari merupakan cabaran 4×4 yang terkenal diperingkat antarabangsa dan mula diadakan pertama kali pada tahun 1990. Untuk edisi tahun ini, ia akan berlangsung bermula 30 November hingga 6 November dengan upacara perlepasan akan diadakan di bangunan Sabah Tourism Board, Jalan Gaya, Kota Kinabalu pada pukul 9.30 pagi. Konvoi kemudiannya akan bergerak ke Kampung Penampang Baru untuk Special Stage permulaan.

Untuk ekspedisi Borneo Safari yang diketegorikan sebagai hardcore, kesemua Triton akan dilengkapi dengan winch, bar-bar perlindungan, recovery points, suspensi yang diubahsuai serta unit snorkel. Tayar untuk pasukan MMM pula akan dibekalkan oleh syarikat tayar berstatus global, Giti Tyres.

Mitsubishi Triton VGT versi dikemaskini dengan enjin 2.4L MIVEC Turbodiesel telah dilancarkan pada September lalu. Enjin baharu berkenaan menggantikan enjin 2.5 liter Turbodiesel sebelum ini. Walaupun dengan kapasiti kurang 100cc, enjin baharu ini menghasilkan kuasa 3 ps dan tork 30 Nm lebih tinggi, dengan jumlah kuasa keseluruhan 181 ps pada takat 3,500 rpm dan tork maksima 430 Nm pada takat 2,500 rpm.

Selain dari kuasa dan respon yang dipertingkat, enjin berkenaan terbukti lebih menjimatkan – diuji dan disahkan oleh paultan.org sendiri. Selain itu, enjin ini juga menerima sistem injap bervariasi Mitsubishi Innovative Valve Timing Eletronic Control (MIVEC) serta blok enjin aloi (pertama dalam kelasnya) yang 30 kg lebih ringan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required