MotoGP dapat sambutan hangat, k’jaan akan terus beri galakan untuk sukan permotoran – Perdana Menteri

2016-Moto3-Khairul-Idham-Pawi-18-850x567

Berbeza dengan Formula Satu yang dikhabarkan sedang dipertimbangkan untuk ditamatkan oleh SIC ekoran kemerosotan jualan tiket sejak tahun 2014, MotoGP pula dilihat akan terus disokong oleh kerajaan.

Menurut laporan Bernama, kerajaan akan terus memberi galakan dan sokongan kepada sukan permotoran negara supaya sentiasa mendapat sambutan pada masa akan datang, dinyatakan sendiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Saya lihat Kejuaraan Motosikal Grand Prix (MotoGP) mendapat sambutan yang sangat hangat. Saya difahamkan dijangka 90,000 orang akan hadir pada Kejuaraan Motosikal Grand Prix (MotoGP) Malaysia 2016.

“Namun yang lebih penting kita dapat mengetengahkan jaguh-jaguh kita di peringkat antarabangsa,” katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat tiga pelumba tempatan di pejabatnya di Menara Parlimen semalam.

Tiga pelumba berkenaan, Hafizh Syahrin Abdullah yang bersaingan dalam Moto2 serta Khairul Idham Pawi dan Adam Norrodin dalam Moto3 akan beraksi pada kejohanan motoGP di Litar Antarabangsa Sepang, mulai Jumaat hingga Ahad ini. Perdana menteri berkata beliau mewakili kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia mengucapkan selamat maju jaya kepada para pelumba berkenaan.

04-fabio-di-giannantonio-ita-89-khairul-idham-pawi-mal_gp_0019.gallery_full_top_md

“Saya difahamkan mereka mempunyai potensi untuk berjaya dan kami semua rakyat Malaysia berasa bangga dengan kehebatan mereka dan percaya bahawa mereka boleh bersaing dengan pelumba-pelumba dari negara-negara lain,” kata Najib.

Litar Sepang akan menjadi tuan rumah pusingan kedua terakhir Kejuaraan MotoGP Dunia tahun ini, dengan pusingan akhir di Valencia, Sepanyol dari 11 hingga 13 Nov.

Bercakap kepada pemberita selepas sesi berkenaan, Hafizh yang meskipun kurang sihat dan mengalami sedikit kecederaan pada kaki dalam kejohanan baru-baru ini, akan cuba memberikan yang terbaik untuk perlumbaan berkenaan.

Manakala Adam pula mengakui merasa sedikit ‘gelabah’ kerana ini merupakan tahun pertama beliau bertanding di peringkat yang tinggi. Bagaimanapun dengan memperoleh kedudukan yang lebih baik pada kejohanan minggu lepas, Adam berkata ia memberikan motivasi tinggi kepadanya untuk beraksi pada minggu ini.

Khairul Idham atau lebih dikenali dengan gelaran Super KIP yang sebelum ini menjadi juara moto3 pada pusingan di Argentina dan Jerman pula berkata, beraksi di negara sendiri menjadikannya lebih bersemangat untuk melakukan yang terbaik untuk negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required