Khairul Idham Pawi muncul juara Moto3 di Jerman

2016-Moto3-Khairul-Idham-Pawi-3-850x567

Selepas persembahan meyakinkan ketika Gran Premio Motul de la República Argentina April lalu, pelumba muda negara, Khairul Idham Pawi, 18, sekali lagi mengungguli saingan dalam perlumbaan Moto3 dalam perlumbaan GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland, di litar Sachesenring, Jerman semalam.

Dengan catatan masa 47 minit dan 7.763 saat, Khairul yang mewakili pasukan Honda Team Asia, mengatasi dua lagi pelumba Itali, Andrea Locatelli dari pasukan Leopard Racing dan Leopard Racing dan Enea Bastianini yang mewakili Gresini Racing Moto3, yang masing-masing menduduki tempat kedua dan ketiga.

Merangkul kedudukan podium keduanya dalam perlumbaan Moto3 musim ini, kedua-dua perlumbaan itu menyaksikan litar basah akibat hujan, keadaan litar yang menjadi kelebihan bagi pelumba muda negara itu, sama seperti ketika menaiki podium di Argentina April lalu.

Bermula dari kedudukan ke-20, dan terpaksa meninggalkan litar pada pusingan ke-14, Khairul kekal dengan momentum perlumbaan yang baik, dan menamatkan perlumbaan dengan pendahuluan 11.131 saat berbanding Locatelli di tempat kedua.

Beliau merupakan pelumba pertama Malaysia yang meraih kemenangan diperingkat kejuaran dunia dengan mewakili Honda Team Asia, dan kini berada di kedudukan ke-10 dengan 54 mata dalam Kejuaraan Dunia Moto3. Pendahulu kedudukan keseluruhan sekarang ialah Brad Binder, pelumba Afrika dari pasukan Red Bull KTM Ajo dengan 159 mata.

Sementara seorang lagi pelumba negara, Hafizh Syahrin, yang bersaing di dalam perlumbaan Moto2 pula turut berjaya menamatkan perlumbaan pada kedudukan ke-7 selepas bermula di petak ke-11.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required