VIDEO: Diari pembangunan Volkswagen Atlas disiar

Tidak lama lagi, Volkswagen akan memperkenalkan sebuah SUV saiz sederhana terbaru (dilapor dipanggil sebagai Atlas), tetapi sebelum itu, syarikat Jerman berkenaan ingin menunjukkan kepada orang ramai kisah di sebalik tabir pembangunannya dalam beberapa siri video.

Dalam video pertama – yang bertajuk “Volkswagen Midsize SUV Origins, Chapter 1: Background” – menerangkan bahawa rakyat Amerika Syarikat mempunyai keinginan untuk meneroka landskap luas negara, dan kerana itu, Volkswagen menyatakan SUV baru mereka memang sesuai untuk “memenuhi gaya hidup serta mentaliti” tersebut.

Ia adalah sebuah kereta yang boleh membawa keluarga ke taman negara, hutan rekreasi atau rumah percutian mereka contohnya. Atau mungkin juga pergi bermain ski di hujung minggu,” kata Pengurus Produk Volkswagen America, Jim Burch.

Video ini juga membangkitkan semula warisan Volkswagen di Amerika Syarikat, dengan sebelum ini peranannya dimainkan oleh model klasik seperti Beetle dan Microbus (juga dikenali sebagai Kombi) – untuk gaya hidup yang sama.

Kenderaan yang digunakan dalam video tersebut masih lagi disembunyikan dengan ‘kulit’ camouflage, tetapi dibawa merentas pelbagai jenis jalan mencabar untuk menunjukkan kebolehannya. Ia juga dilihat berkongsi banyak persamaan dalam reka bentuk dengan model CrossBlue Concept yang pernah tampil di Detroit pada tahun 2013.

Tidak seperti kenderaan konsep tersebut, yang mempunyai enam tempat duduk, model baru Volkswagen ini mempunyai tujuh tempat duduk, yang dibahagikan kepada tiga baris. Ia juga 50 mm lebih panjang berbanding kenderaan konsep tersebut, mencatat 5,036 mm. Kuasa pula datang daripada enjin 2.0 liter TSI 238 hp atau V6 3.6 liter 280 hp.

Volkswagen Atlas akan dipasang di kilang Volkswagen di Chattanooga, Tennessee, Amerika Syarikat dan dijangka melakukan penampilan pertama di Los Angeles Auto Show pada bulan November ini. Kemasukannya akan memberi saingan kepada model seperti Honda Pilot, Ford Explorer dan Toyota Highlander.

GALERI: Volkswagen CrossBlue Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required