BMW R nineT Scrambler tiba di Malaysia – RM92,900

the-new-bmw-r-ninet-scrambler-8-bm

Sejarah motosikal jenis scrambler BMW Motorrad sudah bermula sejak tahun 1951 lagi dan pada masa itu mereka mempunyai model R 68. Kini, bagi menghidupkan kembali era scrambler, syarikat pengeluar dari Jerman ini memperkenalkan R nine T Scrambler, dan ia baru sahaja dilancarkan di Malaysia pada harga RM92,900 termasuk GST, tanpa insurans.

Karekter unik scrambler diketengahkan pada R nineT Scrambler, dengan panel badan yang minimal, menampakkan kebanyakan ‘isi’ mekanikalnya. Paling utama sudah tentu adalah enjin boxer dua silinder berpenyejukan udara/minyak yang berkapasiti 1,170 cc dan mampu menghasilkan sehingga 110 hp kuasa maksimum dan 116 Nm tork pada 6,000 rpm.

Kuasa ini disampaikan kepada roda belakang melalui kotak gear enam kelajuan dan sistem syaf – satu padanan yang sudah sinonim dengan jenama BMW. Bagi menjadikannya menepati tahap emisi Euro 4, BMW Motorrad telah mengubah pemetaan enjin R nineT Scrambler manakala penggunaan bahan api pula menjadi 5.3 liter/ 100 km.

Dari aspek penggayaan, selain ekzos dua muncung yang terletak tinggi, R nineT Scrambler juga menggunakan tangki minyak 17 liter besi, sementara pada bahagian tepinya, terdapat corong udara yang berwarna perak.

Gaya tunggangan yang ditawarkan oleh R nineT Scrambler adalah santai dan lebih tegak, hasil daripada pemegang yang lebih tinggi berbanding R nine T biasa dan tempat letak kaki yang direndahkan, serta lebih ke belakang. Pada keadaan biasa, ia boleh menempatkan dua orang, tetapi pengguna juga boleh memilih untuk menanggalkan tempat duduk belakang.

Sistem penyerap hentakan motosikal ini dilaksana oleh suspensi fork teleskopik di hadapan, dengan jarak bergerak 125 mm manakala di bahagian belakang pula terdapat lengan ayun Paralever, dengan satu penyerap yang mampu bergerak sebanyak 140 mm. Rim yang digunakan pula adalah bersaiz 19 inci di hadapan dan 17 inci di belakang.

Bagi memastikan fungsi brek berpadanan, angkup 4 piston digunakan di hadapan, bersama cakera 320 mm dan hos salutan besi, sementara di belakang pula menggunakan angkup dua piston dan cakera 265 mm. Sistem keselamatan ABS didatangkan secara standard.

BMW R nineT Scrambler ditawarkan dalam warna Monolith Metallic Matt, dan pilihan tangki edisi terhad berwarna Hand Brushed Aluminium dengan Visible Weave Weld juga boleh didapati pada masa sama. Jika itu masih tidak sesuai, anda boleh memilih pelbagai lagi aksesori yang disediakan oleh BMW Motorrad utuk motosikal ini. Anda juga boleh melihat motosikal ini semasa acara MotoGP di Litar Sepang hujung minggu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required