JPJ Kelantan sita 64 kenderaan klon sejak 9 bulan lalu

Cloned-cars-

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kelantan memaklumkan pihaknya telah berjaya menyita 64 pelbagai kenderaan klon sepanjang Januari hingga September tahun ini.

Menurut Pengarah JPJ Kelantan Mahasan Mustapa, majoriti pemilik kenderaan yang dirampas adalah penjawat awam. Katanya lagi, jumlah kes tersebut, sebanyak 24 kes didakwa di mahkamah dan pemiliknya dikenakan denda berjumlah RM258,700 manakala 40 kes lagi dalam perbicaraan, laporan Bernama.

“Ditawarkan harga yang murah mendorong mereka sanggup memiliki kenderaan klon termasuk daripada jenama mewah, biar pun menyedari ia salah di sisi undang-undang. Ada kenderaan yang ditawarkan semurah antara RM20,000 hingga RM30,000 berbanding harga sebenarnya mencecah ratusan ribu ringgit,” katanya kepada pihak media semalam.

Katanya lagi, penjawat awam yang ditahan kebanyakannya memberikan alasan tidak mengetahui memiliki kenderaan klon adalah satu kesalahan bagi mengelak dikenakan tindakan.

“Mereka boleh mendapatkan khidmat nasihat dengan datang terus ke JPJ jika menghadapi situasi seperti itu. Ini kerana jika kereta ditahan, pemilik akan mengalami kerugian berlipat kali ganda,” katanya.

Beliau menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati jika mahu membeli kereta mewah yang dijual secara langsung dengan harga murah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required