Empat lebuh raya berhak naikkan tol tahun depan

Lekas-01

Berdasarkan perjanjian konsesi lebuh raya semasa, ada empat lebuh raya sahaja yang berhak menaikkan kadar tol pada tahun hadapan, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof yang memaklumkan empat lebuh raya yang dimaksudkan ialah Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL), Lebuhraya Senai-Desaru (SDE), Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE).

Ini merupakan susulan daripada soalan yang dibangkitkan di Dewan Rakyat oleh Lim Guan Eng hari ini yang ingin tahu hasil perbincangan dengan syarikat konsesi lebuh raya yang akan menaikkan tol tahun depan dan jumlah pampasan yang perlu ditanggung kerajaan sekiranya tol tidak dinaikkan.

“Anggaran jumlah pampasan tol bagi tahun 2017 bagi empat lebuh raya terlibat ialah RM59.77 juta,” jelas Fadillah. Satu lagi soalan yang diajukan ialah berkaitan kos pembinaan dan kutipan tol di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) setakat ini, serta mengapa tolnya masih belum dimansuhkan.

Fadillah menjelaskan, lebuh raya itu dibina pada 1989 dan siap pada 1994 dengan kos RM5.9 bilion. Ia ditanggung sepenuhnya oleh syarikat konsesi, kecuali kos pengambilan tanah yang ditanggung kerajaan.

Berdasarkan perjanjian asal (1988), konsesi lebuh raya itu sepatutnya tamat pada 2018 namun, berikutan usaha mengurangkan kesan kenaikan tol, kerajaan terpaksa menstruktur semula kadar tolnya iaitu pada 1999, 2002 dan 2011.

“Di bawah penstrukturan PLUS terkini (2011), semua konsesi tol lebuh raya di bawah syarikat PLUS Berhad – termasuk Lebuhraya Utara Selatan – telah diselaraskan yang mana ia akan berakhir pada 31 Dis 2038,” katanya.

Fadillah turut memaklumkan, sehingga akhir 2015, jumlah kutipan tol keseluruhan di Lebuhraya Utara Selatan sahaja ialah RM36.39 bilion. Jumlah pampasan tunai yang telah dibayar kepada syarikat konsesi PLUS berikutan penangguhan kenaikan tol bagi lebuh raya berkenaan untuk tempoh sehingga 2015 ialah RM917.1 juta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required