Harga bahan api untuk Nov berdasarkan harga minyak mentah dunia yang tinggi pada Okt lalu – Johari

RON_95_vs_RON_97_Fuel_Test_Malaysia_ 023

Umum mengetahui bahawa kenaikan harga bahan api utama iaitu RON 95, RON 97 dan diesel bagi November 2016 iaitu sebanyak 15 sen setiap satu, merupakan yang tertinggi bagi tahun 2016 setakat ini.

Di mana, mulai 12.01 tengah malam tadi, RON 95 dijual pada harga RM1.95 bagi setiap liter, RON 97 pada RM2.30 seliter, diesel pada RM1.90 dan diesel Euro 5 RM2.00 seliter.

Ekoran kenaikan ini, ramai yang mendakwa kerajaan makin tidak prihatin dengan bebanan hidup yang dihadapi oleh kebanyakan rakyat Malaysia. Apabila kos sara hidup semakin meningkat, begitu juga dengan peningkatan harga barang-barang keperluan termasuklah bahan api. Malah ada yang menganggap kerajaan sengaja mahu mengaut keuntungan dengan kenaikan harga bahan api ini.

Bukan itu sahaja, ada yang mendakwa, kenaikan ini bertujuan mengaut semula peruntukan diberi kerajaan menerusi Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), diumumkan kerajaan dalam Bajet 2017 pada 25 Oktober lalu.

Namun dakwaan tersebut disangkal oleh Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani yang berkata, perubahan harga bahan api itu berpunca daripada harga minyak mentah dunia yang mencatatkan peningkatan secara mendadak sepanjang Oktober lalu.

Katanya lagi, harga semua bahan api dinaikkan pada kadar 15 sen, selaras mekanisme apungan yang dilaksanakan kerajaan, sejak 1 Disember 2015 lalu, laporan Berita Harian.

“Harga minyak mentah dunia pada bulan lalu (Oktober) sentiasa berubah, iaitu paling rendah adalah AS$43 setong (RM180), manakala paling tinggi menghampiri AS$54 setong (RM226). Berikutan itu, berdasarkan perkiraan harga minyak mentah dunia pada Oktober menerusi kaedah apungan, harga bahan bahan api bagi sepanjang November meningkat 15 sen,” katanya kepada pihak media di Parlimen sebentar tadi.

Beliau turut menjelaskan, harga bahan api turut dipengaruhi pelbagai faktor, termasuk nilai mata wang yang sentiasa berubah mengikut peredaran ekonomi dunia. “Kita pakai mekanisme ‘satu bulan ke belakang’, justeru harga minyak untuk Disember akan turun jika harga minyak mentah dunia menurun sepanjang bulan ini,” katanya.

Tambahnya lagi, “Kerajaan telah mensubsidi sebanyak 5 sen bagi setiap liter untuk bulan ini kerana tidak mahu membebankan rakyat.”

Pada hari terakhir Oktober lalu, dilaporkan harga minyak terus susut iaitu mencecah bawah AS$50 setong. Ia berlaku ekoran selepas pengeluar bukan Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) tidak menyatakan sebarang komitmen untuk menyertai usaha mengehadkan paras output bagi meningkatkan harga bahan api itu.

Tiga hari sebelum itu iaitu pada 28 Oktober lalu, niaga hadapan minyak Brent diniagakan pada AS$50.39 setong pada 0033 GMT, turun lapan cents daripada penutup terakhir. Harga minyak mentah AS, West Texas Intermediate (WTI) susut lima sen pada AS$49.67 setong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required