Teaser kenderaan elektrik CKD pertama di Malaysia disiar sebelum diperkenalkan secara rasmi minggu ini

msia-baic-ckd-ev-fb-crop-_bm

Seperti yang diketahui sebelum ini, kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) yang akan diproduksi secara pemsangan tempatan (CKD) bakal diperkenalkan pada Malaysia Autoshow 2016 minggu ini. Untuk menambahkan debaran, laman Facebook Institut Automotif Malaysia (MAI) telah menyiarkan imej teaser model tersebut.

Imej berkenaan hanya menayangkan lampu hadapan sebelah kiri sahaja. Walau bagaimanapun, telah dilaporkan sebelum ini kereta berkenaan dibina berdasarkan model BAIC EV200, buatan Beijing Auto International Corporation (BAIC) dari China.

EV200 berkenaan juga sebenarnya dibangunkan dari Mercedes-Benz B-Class generasi pertama. Hatchback elektrik sepenuhnya yang kelihatan hampir serupa dengan B-Class berkenaan dikuasakan dengan motor elektrik berkuasa 53 kW (72 hp) dan tork maksima 180 Nm, menerima suapan tenaga dari bateri litium-ion 30 kWh. Dengan panjang 4,025 mm dan berat 1,295 kg, model ini mampu memecut dari 0-80km/j dalam masa 9.7 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 125 km/j.

Di China, model ini turut hadir dengan varian lebih rendah iaitu EV150 dan EV160. Untuk pasaran Malaysia, projek ini direalisasikan dengan kerjasma antara BAIC dan Amber Dual dan produksi EV yang belum diberi nama ini akan dijalankan di Gurun, Kedah. Selain untuk pasaran tempatan, BAIC EV200 CKD ini juga dirancang untuk dieksport ke negara ASEAN lain.

GALERI: BAIC EV200

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required