Liow tidak tahu Singapura bakal naikkan caj jalan raya

liow tiong lai

Tindakan Singapura yang mahu menyeragamkan caj jalan raya seperti yang dilaporkan sebelum ini, adalah di luar pengetahuan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Menurut laporan Bernama, Liow berkata beliau tidak tahu mengenai sebarang langkah oleh Singapura untuk menaikkan caj jalan raya tersebut.

“Kementerian pengangkutan kedua-dua negara telah saling bertukar-tukar pandangan berhubung perkara itu dari semasa ke semasa, tetapi saya tiada mendengar apa-apa mengenai Singapura menaikkan cajnya. Mereka tidak pernah menyatakan ini kepada saya. Singapura telah melaksanakan caj jalan raya mereka sejak lama dahulu, kita hanya mulakannya sekarang,” ujar beliau kepada pihak media.

Katanya lagi, keputusan Malaysia untuk mengenakan caj jalan raya bagi kenderaan Singapura yang memasuki Malaysia sejak 1 Nov lalu telah dimaklumkan kepada negara berkenaan sejak setahun yang lalu.

Liow berkata tidak wujud diskriminasi kerana caj jalan raya itu dilaksanakan di semua sempadan, Singapura, Thailand, Brunei dan Indonesia dengan caj sama iaitu RM20 bagi setiap kereta.

Katanya caj jalan raya, yang dilaksanakan pada 1 Nov, berjalan lancar dengan purata 20,000 kenderaan berdaftar di Singapura memasuki Malaysia setiap hari melalui Tambak Johor dan Link Kedua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required