Jaguar I-Pace – kenderaan elektrik pertama Jaguar

jag-i-pace-official-7_1200-bm

Semakin banyak pengeluar kenderaan yang menghasilkan kenderaan elektrik dan terbaru, Jaguar juga ingin menyertainya dengan menunjukkan model konsep berbentuk SUV kuasa elektrik mereka iaitu I-Pace. Ini adalah model SUV kedua yang pernah dihasilkan oleh Jaguar dan adalah kenderaan elektrik pertama bagi jenama itu.

Jaguar memilih untuk membangunkan I-Pace lima tempat duduk ini secara sendiri, dengan pengalaman yang diperolehi daripada perlumbaan Formula E. Hasilnya, punca kuasa yang dipilih adalah pek bateri lithium ion 90 kWh dan dua motor elektrik yang masing-masing boleh menghasilkan 200 hp.

Dengan keseluruhan kuasa sebanyak 400 hp, Jaguar I-Pace boleh melakukan pecutan 0-60 bsj dalam masa hanya empat saat dan hampir 700 Nm tork. Ini adalah satu jumlah yang agak tinggi dan boleh menggerunkan cabaran paling hampirnya iaitu Tesla Model X.

Perkara penting bagi sebuah kenderaan elektrik adalah jarak pergerakannya. Bagi I-Pace, ia dikatakan boleh bergerak sehingga 500 km apabila dicas penuh, dan ini boleh dilakukan dalam masa dua jam melalui stesen cas DCnpantas berkuasa 50 kW. Menurut Jaguar, jika pengguna I-Pace hanya bergerak sekitar 50 km sehari, mereka hanya perlu mengecas satu kali sahaja dalam masa satu minggu.

Walaupun masih sebuah kenderaan konsep, Jaguar serius untuk melepaskannya kepada pasaran dan ia dirancang berlaku pada tahun 2018. Walaupun mesra alam, ia dijamin akan membawa identiti Jaguar bukan sahaja daripada aspek gaya, malah juga prestasi dan kepuasan pemanduan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required