Mazda CX-5 serba baharu diperkenal di LA Auto Show

all-new-mazda-cx-5-5

Mazda CX-5 serba baharu secara rasminya telah pun diperkenalkan di Los Angeles Auto Show, dengan menampilkan gaya terkini bagi falsafah rekaan Kodo Soul of Motion, dan ia akan mula diterapkan bagi rekaan model akan datang Mazda, menurut Julien Montousse, pengarah rekaan Mazda Amerika Utara.

Menampilkan gril baharu dengan kekemasan gunmetal grey, penampilan CX-5 baharu ini agak berbeza jika dibandingkan dengan model semasa CX-3 dan CX-9. Malah ia juga menampilkan lampu utama LED yang lebih nipis berbanding sebelum ini serta ‘lower apron’ seperti bahagian hadapan CX-3. Bukan itu sahaja, warna merah yang ditampilkan seperti foto ini adalah daripada rona baharu, iaitu evolusi terkini bagi Soul Red Metallic yang dikenali sebagai Soul Red Crystal.

all-new-mazda-cx-5-38

Pada bahagian belakangnya pula, serlahan yang kurang dramatik ditampilkan, termasuk rekaan semula bagi garisan yang merintangi bahagian pintu belakang dan hadapan. Sementara ini, lampu belakang baharu telah diinspirasikan berdasarkan model CX-9, dengan sambungan garisan pada dua unit pencahayaan.

Manakala bagi bahagian kabin pula, papan pemukanya telah direka semula dengan menawarkan bentangan simetri yang lebih baik berbanding sebelum ini. Corong penghawa dingin juga berlainan berbanding model semasa Mazda yang lain, dan paparan infotainmen MZD tidak lagi disaluti seperti sebelum ini.

Selain itu, ia turut menampilkan roda stereng tiga-jejari baharu, sama seperti CX-9, sementara elemen lain termasuk suiz penghawa dingin, dail Commander Control, pemilih gear, butang start/stop enjin dan kluster instrumen masih seperti model semasa Mazda yang lain.

all-new-mazda-cx-5-39

Di bawah hudnya, CX-5 baharu ini dikekalkan enjin yang sama seperti barisan model terdahulu (tiada 2.5 liter turbo seperti CX-9) iaitu dua unit petrol SkyActiv-G 2.0 liter dan 2.5 liter, serta penjana kuasa diesel 2.2 liter SkyActiv-D. Kesemua enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan.

SUV ini juga turut ditampilkan dengan teknologi kawalan pergerakan kenderaan SkyActiv-Vehicle Dynamics termasuk sistem G-Vectoring Control (GVC).

Menurut Mazda, SUV ini bakal dilancarkan di Jepun pada Februari 2017 sebelum ia dipasarkan di negara lain. Malaysia salah satu daripada sasaran pasarannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required