Nissan Sentra Nismo 2017 muncul – Sylphy yang lebih sporty, guna enjin 1.6L turbo 188 hp/ 240 Nm tork

2017-nissan-sentra-nismo-2-e1479265542618-850x425-bm

Bersempena dengan Los Angeles Auto Show yang akan berlangsung bermula 18 November ini di Amerika Syarikat, Nissan mendedahkan awal Sentra Nismo yang akan dibawa ke sana. Ia adalah model Nismo keempat yang dibawa ke Amerika Syarikat selepas Juke, 370Z dan GT-R. Di negara kita, Sentra ini dikenali sebagai Sylphy.

Memacu kenderaan ini adalah enjin empat silinder sama seperti yang terdapat pada varian SR Turbo Sentra iaitu MR16DDT 1.6 liter turbo petrol yang berkemampuan 188 hp dan 240 Nm tork. Ini walaubagaimanapun sedikit berbeza dengan model konsep yang pernah ditunjukkan pada tahun 2013 yang menggunakan enjin 1.8 liter turbo berkuasa 240 hp dan 325 Nm tork, dipadankan bersama kotak gear manual enam kelajuan dan limited slip differential.

Sentra Nismo akan dijual pada tahun hadapan di Amerika Syarikat dan ia akan ditawarkan dengan pilihan kotak gear manual enam kelajuan atau Xtronic CVT. Walaupun tiada sebarang naik taraf dilakukan pada bahagian enjin, peningkatan lain diberikan kepada casis, bermula dengan kedudukan yang lebih rendah sebanyak 10 mm dan kerangka yang lebih tegar (tambahan pendakap sokongan).

Kemudiannya, suspensi dan stereng jenis elektrik pada kenderaan ini juga ditala semula, sementara rim 18 inci padanya diberikan bersama tayar Michelin Pilot Sport 215/45R18. Pembeli juga boleh memilih tayar Bridgestone Potenza RE-71R sekiranya mereka mahu.

Pada bahagian luar, kit badan Nismo menjadi penyeri utama dan ini termasuk kemasan bahagian bawah bampar dua lapisan, skirting tepi, penghadang angin belakang, gril baru dan beberapa bahagian yang diwarnakan merah. Pada bahagian dalam, Sentra Nismo menerima panel meter Nismo, tempat duduk sports, tombol gear dibalut kulit, hiasan karbon dan stereng yang dibalut dengan kulit Alcantara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Shukri on Dec 05, 2018 at 8:27 pm

    Nissan sentra nismo baru ni tidak masuk pasaran Malaysia kah?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required