Perodua Bezza atasi jualan Proton Persona – menteri

Proton Persona 2016 (kiri) & Perodua Bezza (kanan)

Jualan bagi Perodua Bezza dilihat telah mengatasi angka jualan bagi Proton Persona baharu sebanyak tiga kali ganda, biar pun kedua-duanya dilancarkan selang sebulan.

Menurut Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan, Perodua Bezza telah mencecah jualan sebanyak 22,799 unit sejak ia dilancarkan pada 21 Julai lalu, berbanding Proton Persona baharu yang terjual sebanyak 7,646 unit selepas pelancarannya pada 23 Ogos tahun ini, laporan The Star.

Beliau turut berkata, jualan Bezza yang memberangsangkan itu disebabkan faktor penjimatan bahan api dan bukannya kualiti kereta.

“Persepsi ini adalah berbeza daripada realiti. Alasan utama mengapa lebih ramai pengguna memilih Bezza adalah disebabkan ia kenderaan jimat tenaga (EEV),” ujarnya ketika menjawab soalan yang dikemukakan oleh Dr Che Rosli Che Mat (PAS-Hulu Langat) di Parlimen semalam.

Dr Che Rosli berkata orang ramai merasakan Bezza adalah lebih baik daripada sudut kawalan kualitinya berbanding Persona yang dianggap masih mempunyai masalah cermin tingkap berkuasa.

Ahmad Maslan turut menambah, Perodua penyumbang terbanyak dalam jumlah keseluruhan jualan kenderaan pada tahun lalu, iaitu mencecah 213,307 unit atau 36.7% daripada keseluruhan 591,298 unit kenderaan yang terjual.

“Ini diikuti oleh Proton di tempat kedua dengan 102,175 unit kenderaan yang terjual atau 17.28%, disusuli oleh Honda dengan 94,904 unit atau 16.05% dan Toyota pula 65,295 unit atau 11.04%,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required