Kerusi kanak-kanak akan diwajibkan sebelum 2019

paultan.org_free_child_seat_rental_-004

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim menyatakan bahawa kerusi kanak-kanak dalam kenderaan sepatutnya diwajibkan lebih awal daripada tarikh cadangan pelaksanaannya yang ditetapkan pada 2019.

Rohani berkata, beliau akan menemui wakil dari Kementerian Pengangkutan dan pihak-pihak berkaitan yang lain berkenaan hal ini, memetik laporan akhbar The Sun.

Ini adalah berikutan kematian tragis seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun di Ulu Tiram, Johor Sabtu lalu. Kanak-kanak itu terjatuh keluar daripada kereta yang dipandu oleh bapanya sebelum digilis oleh kenderaan lain.

“Sebelum melaksanakan sesuatu peraturan yang baharu, kami di kementerian selalu memberikan rentang waktu yang memadai bagi orang awam untuk membiasakan diri mereka agar mereka tidak akan dikenakan tindakan.

“Bagaimana pun, isu-isu seperti penggunaan kerusi khas bagi kanak-kanak ketika berada di dalam kenderaan tidak boleh dilengahkan kerana ia berkaitan keselamatan nyawa,” ujar beliau.

Sementara gesaan untuk mempercepat pelaksanaan itu disepakati, ibu bapa terlebih dahulu mengambil berat tentang keselamatan anak-anak mereka. “Kementerian akan terus memberi penekanan terhadap lebih banyak kempen kesedaran berkaitan hal ini dapat dijalankan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required