img_2016-11-24-184616

Kami ditunjukkan sepucuk surat oleh pembaca yang didakwa surat dari Perodua kepada pelanggan yang bertajuk “Undangan ke aktiviti pemeriksaan kualiti di Pusat Servis Perodua”, dan pembaca berkenaan bertanyakan adakah surat berkenaan benar atau sekadar berita palsu yang disebarkan. Kami juga seperti pembaca tersebut tertanya-tanya berkenaan surat berkenaan kerana kami tidak menerima apa-apa hebahan media dari Perodua berkenaan aktiviti tersebut sebelum ini. Jadi, kami terus menghubungi pihak Perodua untuk pengesahan isu tersebut.

Menurut Perodua, surat berkenaan adalah benar dan diberikan kepada pemilik Perodua Myvi. Ia adalah jemputan dari Perodua kepada pemilik-pemilik terlibat untuk melakukan pemeriksaan wajib keatas kereta mereka. Langkah berkenaan dilakukan Perodua untuk membuat penyelidikan terhadap keadaan unit pam brek ABS (ABS actuator/modulator) setelah digunakan untuk tempoh yang lama.

Ia juga sebagai langkah Perodua untuk berhubung kembali kepada pelanggan-pelanggan mereka yang tidak lagi melakukan servis dan penyelenggaraan kereta mereka di pusat servis Perodua bertauliah serta mengumpulkan maklum balas dari mereka.

Tambah Perodua lagi, ini bukanlah panggilan semula kerana panggilan semula hanya dibuat jika ada masalah yang timbul terutamanya yang berkaitan dengan keselamatan. Syarikat berkenaan turut menegaskan, aktiviti ini tidak langsung melibatkan isu keselamatan dan mereka tidak berkompromi berkenaan keselamatan pelanggan mereka serta menjamin kualiti produk dan servis mereka.

2015_Perodua_Myvi_1.5_Advance_-001

Perodua mensasarkan untuk mendapatkan sampel dari 200,000 unit Myvi menerusi aktiviti ini, iaitu 10% dari jumlah keseluruhan 2 juta kenderaan yang datang ke pusat servis setiap tahun. Ia dijalankan secara berperingkat serta dijangka akan lengkap dalam masa tiga tahun dan setakat ini mereka belum lagi menetapkan tarikh tutup untuk pemeriksaan ini.

Bagi pemilik yang menerima surat tersebut, mereka terlebih dahulu perlu menghubungi pusat servis pilihan mereka untuk membuat temujanji agar Penasihat Servis boleh mengatur pemeriksaan tersebut bagi membolehkan operasi pusat servis berjalan lancar dan tidak terganggu. Setiap sesi pemeriksaan ini akan mengambil masa sekitar dua hingga tiga jam.

Perodua tidak mewajibkan pemeriksaan ini, tetapi pemilik Myvi yang terlibat adalah digalakkan untuk mengambil bahagian dalam pemeriksaan yang dilakukan secara percuma ini.

Akhir sekali, Perodua memohon maaf kepada pelanggan-pelanggan yang terkejut dengan jemputan yang diberikan dan menyatakan itu bukanlah niat mereka. Untuk pelanggan yang menerima surat dan berminat dengan pemeriksaan berkenaan, mereka boleh terus menghubungi pusat servis pilihan dan membuat temujanji.