Jambatan kedua Pulau Pinang dijangka selesai dinaik taraf awal 2017 – tiada kenaikan tol buat setakat ini

second-penang-bridge_PT_BM

Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) menjangkakan kerja-kerja membaiki dan menaiktaraf Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (JSAHMS) selesai menjelang 20 Januari 2017.

Menurut pengarah urusan JKSB Datuk Mohd Ashari Alias, Fasa 1 (Arah Timur) bagi projek ini, telah pun dimulakan pada Julai lalu, melibatkan kawasan dari Batu Maung di bahagian pulau hingga ke Batu Kawan di Seberang Perai Selatan, yang selesai pada 31 Oktober. Sementara Fasa 2 (Arah Barat) pula bermula pada awal bulan ini, laporan Bernama.

Beliau turut berkata, bagi Fasa 2, yang mana untuk menaiktaraf benteng ke Batu Maung dan menghentikan isu beralun pada Cerucuk Benteng No.7 (PE 7) dari KM 2.8 hingga KM 3.1, sedang dalam progres.

“Fasa kedua bermula pada 1 November lalu. Aliran kontra telah pun diaktifkan pada Arah Timur untuk kelancaran trafik bagi kedua-dua arah iaitu ke dan dari bahagian pulau,” ujarnya sambil menambah projek bernilai RM12 juta ini dijangka akan siap sepenuhnya menjelang 20 Januari 2017.

Katanya lagi, peningkatan aliran trafik di jambatan tersebut dilihat meningkat sejak ia dibuka pada tahun 2014. Di mana jumlah trafik sejak dibuka sehingga 2015 mencecah 5.2 juta kenderaan. Manakala dari Januari hingga Oktober tahun ini, mencecah 4.79 juta.

Dalam masa yang sama, Mohd Ashari turut berkata, sebagai pemegang konsesi JSAHMS, buat setakat ini pihaknya tiada rancangan untuk meningkatkan kadar tol.

“Jika mengikut perjanjian, kami hanya dibenarkan untuk mengusulkan kenaikan kadar tol selepas lima tahun jambatan ini beroperasi,” ujarnya lagi.

Buat masa ini, kadar tol di JSAHMS adalah RM1.70 bagi motosikal (Kelas 0), RM8.50 untuk kereta kecuali teksi dan bas (Kelas 1), RM30.50 untuk kenderaan dua-gandar dan enam-roda kecuali bas (Kelas 2), RM70.10 untuk kenderaan tiga-gandar atau lebih kecuali bas (Kelas 3), RM8.50 untuk teksi (Kelas 4) dan RM26.20 untuk bas (Kelas 5).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required