Sistem M-BIKE dikuatkuasa mulai 30 Nov ini di pintu masuk M’sia-S’pura; khusus untuk rakyat tempatan

sym-sport-rider-125i-28-bm

Bermula 30 November ini, sistem Kawalan Sempadan Automatik (M-BIKE) akan dikuatkuasa di kedua-dua pintu keluar masuk Malaysia-Singapura, khusus bagi penunggang dan pembonceng motosikal warganegara Malaysia berdaftar.

Menerusi kenyatan yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN), kedua-dua pintu keluar masuk itu adalah di Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB), Johor Bahru.

Di mana melalui sistem ini, pemeriksaan dokumen perjalanan melalui pintu masuk Malaysia-Singapura akan dilaksanakan secara automatik. Pemeriksaan dokumen akan mengambil masa lapan hingga 10 saat sahaja bagi setiap individu dengan 100 laluan di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) BSI dan 50 laluan di CIQ KSAB, laporan Bernama.

Sistem itu merupakan inisiatif terbaharu kerajaan Malaysia untuk menambahbaik kawalan keselamatan di pintu masuk negara serta situasi trafik di CIQ BSI dan KSAB. Menurut kenyatan itu, pengguna motosikal disaran untuk mendaftar segera di Pusat Sehenti (OSC) yang beroperasi 24 jam setiap hari di CIQ BSI dan KSAB bagi memastikan mereka dapat menggunakan kemudahan itu apabila sistem berkenaan mula dikuatkuasa.

Syarat pendaftaran M-BIKE adalah secara percuma kepada semua warganegara Malaysia berumur 18 tahun ke atas dan memiliki pasport Malaysia antarabangsa yang sah dengan tempoh laku minima enam bulan. Sebarang maklumat lanjut, orang ramai boleh melayari www.mbike.my atau menghubungi di talian 07-2182400 (24 jam).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required