Ciri kawalan kestabilan elektronik (ESC) bagi kenderaan baharu di M’sia akan diwajibkan pada 2018

stability-control-button

Kerajaan Malaysia mengumumkan rancangan untuk memperkenalkan peraturan bagi ciri kawalan kestabilan elektronik (ESC) pada acara Stop The Crash anjuran Global NCAP yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang, hari ini.

Untuk itu, semua kenderaan baharu di Malaysia akan diwajibkan untuk dilengkapi ciri berkenaan menjelang Jun 2018. Pengumuman itu dilakukan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai ketika majlis perasmian acara berkenaan.

“Kami amat berbangga dengan langkah yang diambil oleh kerajaan Malaysia ini; ia merupakan langkah penting untuk keselamatan jalan raya dan menjadi negara pertama di ASEAN yang memberikan mandat kepada penggunaan ESC,” ujar beliau.

Kawalan kestabilan atau ESC sudah pun menjadi ciri standard yang melengkapi kenderaan-kenderaan di beberapa pasaran dunia. Ia diwajibkan di Eropah dan Amerika Syarikat sejak 2012. “Global NCAP mengalu-alukan pengumuman berkenaan.

Tahun ini, Perhimpunan Agung UN mengesyorkan negara-negara mewartakan perturan bagi memperkenal teknologi penghindar kemalangan dan Malaysia telah memberi maklum balas yang positif terhadapnya,” jelas Setiausaha Agung Global NCAP, David Ward.

Pengarah MIROS merangkap Pengerusi ASEAN NCAP, Profesor Wong Shaw Voon menambah; “Kami amat berbesar hati kerajaan mengambil langkah ini. ESC akan menyelamatkan ribuan nyawa di Malaysia. MIROS dan ASEAN NCAP menggesa negara lain di rantau ini turut mengikut jejak yang sama dan memberi mandat kepada teknologi yang mampu menyelamatkan nyawa ini.”

Dalam perkembangan yang sama, beberapa pengeluar kenderaan di Malaysia seperti Volvo, Ford, Subaru dan Mazda telah memberikan komitmen mereka untuk melaksanakan perkara ini lebih awal daripada tempoh yang diumumkan ini – iaitu pada 1 Januari 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required