Mazda mula pasang CX-5 2017 di Hiroshima, Jepun

2017-mazda-cx-5-on-assembly-line-bm

Model CX-5 adalah antara model yang penting bagi Mazda dan sejak diperkenalkan pada tahun 2011, ia diterima baik, dengan pengeluaran mengikut permintaannya mencatat 1 juta unit pada April 2015. Ia juga adalah model kedua terpantas mencapai tahap ini selepas Mazda3.

Kini, bagi model CX-5 serba baru yang diperkenalkan di LA Auto Show dua minggu lalu, proses pengeluarannya sudah bermula di kilang nombor 2 Ujing berdekatan ibu pejabat Mazda di Hiroshima. Model ini akan dipasarkan bermula di Jepun pada bulan Februari 2017 diikuti pasaran global lain selepas itu.

Mazda CX-5 serba baru ini mempunyai penampilan yang berbeza daripada kenderaan sebelum ini. Walaupun masih mengekalkan konsep rekaan KODO, boleh dilihat ia mempunyai lampu lebih nipis di depan dan belakang. Malah, warna merah pada model yang dipertonton di LA Auto Show itu juga adalah warna baru yang dievolusi daripada warna sebelum ini.

all-new-mazda-cx-5-5

Bahagian dalam juga direka semula, melihatkan penggunaan papan pemuka baru bersimetri lebih baik bersama stereng tiga jejari baru. Walaubagaimanapun, beberapa bahagian seperti suis pendingin hawa, tombol Commander Control, pemilih gear, butang start/stop enjin dan panel meter masih seperti model semasa Mazda yang lain.

Di bawah hudnya, CX-5 baru ini dikekalkan dengan enjin yang sama seperti barisan model terdahulu (tiada 2.5 liter turbo seperti CX-9) iaitu dua unit petrol SkyActiv-G 2.0 liter dan 2.5 liter, serta penjana kuasa diesel 2.2 liter SkyActiv-D. Kesemua enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan. Turut ditampilkan pada model ini adalah teknologi kawalan pergerakan kenderaan SkyActiv-Vehicle Dynamics termasuk sistem G-Vectoring Control (GVC).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required