Kia Cerato facelift – harga masih kekal, dari RM91,888

kia_cerato_2000_fl_ext-1

Harga bagi Kia Cerato facelift, yang sudah berada di pusat pameran sejak bulan lalu kini didedahkan oleh Naza Kia Malaysia. Harga jualan atas jalan, termasuk insurans bagi model asas 1.6 KX adalah RM91,888 diikuti RM101,888 untuk 1.6 SX dan RM119,888 bagi varian paling tinggi 2.0L.

Ini bermakna Naza Kia masih mengekalkan harga Cerato, di mana bagi model sebelum facelift ini, dijual dengan harga sama. Ini dilakukan, meskipun keadaan tukaran mata wang asing tidak begitu berpihak kepada Malaysia.

Cerato facelift ini dilihat pertama kali di tempat asalnya iaitu Korea Selatan sebagai K3 dan menggunakan gril ‘tiger nose‘ yang lebih lebar, nipis dan terletak lebih rendah, bersama lampu utama yang juga lebih lebar dan kemas, serta lampu siang LED nipis. Rendah di bawah, salur udara dan lampu kabus diselaraskan manakala salur udara di tepi bampar pula kelihatan seperti yang terdapat pada model BMW.

kia_cerato_2000_fl_ext-6

Di bahagian belakang, lampu belakang direka semula untuk kedua-dua jenis mentol (1.6 KX) dan LED (1.6 SX dan 2.0), dengan lampu penunjuk arah dan undur terletak di bawah, berbanding atas sebelum ini. Juga terdapat kemasan rear apron yang lebih ringkas di bawah. Rim 17 inci dua tona warna baru melengkapkan perubahan luaran kenderaan ini.

Pada bahagian dalam pula, paparan grafik panel meter direka semula bersama tombol kawalan, terdapat corak gentian karbon di sekeliling corong pendingin hawa, dan kemasan krom dan hitam berkilat di beberapa bahagian. Roda stereng yang rata di bawah tidak ditawarkan pada model ini.

Kelengkapan lain kebanyakannya masih lagi sama, dengan semua model mendapat rim 17 inci, sistem kemasukan tanpa kunci, butang pemula, lampu utama automatik, cruise control, corong pendingin hawa di belakang, berat stereng yang boleh dilaras (Flex Steer), pengesan jarak depan dan belakang, sistem informasi dan hiburan bersama skrin sesentuh lapan inci, sistem navigasi dan kamera undur.

kia_cerato_2000_fl_int-22

Varian 1.6 SX mendapat tambahan lampu belakang LED, pengawal suhu dua zon automatik bersama cluster ioniser, pedal aluminium, tempat duduk pelarasan elektronik bersama memori, pedal penukar gear di stereng, cermin pandang belakang boleh malap automatik, roda stereng dibalut dengan kulit dan kain lembut pada bahagian atas trim pintu.

Pada varian 2.0L pula, anda akan mendapat spoiler belakang, bumbung suria, skrin paparan informasi (MID) berwarna Supervision dan tempat duduk kulit – kini dengan pemanas dan sistem pengudaraan untuk kedua-dua tempat duduk hadapan.

Pada aspek keselamatan, 1.6 KX masih datang dengan dua beg udara dan tiada sistem kestabilan elektronik (ESC). Anda perlu pergi ke varian 1.6 SX untuk mendapatkan enam beg udara dan ESC. Tiada perubahan pada enjin kenderaan ini dan masih menggunakan unit 1.6 liter Gamma II berkuasa 130 PS/ 157 Nm dan padanan kotak gear automatik enam kelajuan. Bagi varian 2.0L ia adalah uit 2.0 Nu MPI dengan kemampuan 161 PS dan 194 Nm.

GALERI: Kia Cerato 2.0 facelift

GALERI: Kia Cerato 1.6 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required