mv-agusta-signing-ceremony-bm-4

Motosikal jenama terkenal dari Itali iaitu MV Agusta akan membuat kemunculan semula di Malaysia apabila satu perjanjian dibuat dengan DNC Asiatic Holdings Sdn Bhd untuk pengedaran dan pemasangan motosikal jenama itu di Malaysia. Sebuah syarikat khas turut ditubuhkan untuk tugas itu dan dinamakan Moto Varese Asiatic Sdn Bhd.

Majlis menandatangani perjanjian kerjasama ini dilakukan oleh pengarah eksekutif DNC Asiatic Holdings Sdn Bhd, Hu Ying, pengarah urusan Moto Varese Asiatic Sdn Bhd, Zamry Abu Samah dan pengurus negara timur MV Agusta Motor SpA, Judah Sangaran.

Dengan adanya perjanjian ini, Moto Varese Asiatic akan memasarkan varian terpilih daripada 8 model MV Agusta yang ada dan semua model ini akan dipasang di kilang DNC Asiatic Holdings Sdn Bhd di Olak Lempit, Selangor. Ini adalah kilang sama yang mengeluarkan motosikal Demak, cuma ia ditambah dengan baris khas untuk motosikal MV Agusta.

mv-agusta-signing-ceremony-bm-1

Pemasangan tempatan ini hanyalah untuk pasaran Malaysia sahaja dan buat masa ini, tiada sebarang komponen tempatan yang digunakan. Semua komponen untuk motosikal tersebut akan diimport, cuma pemasangannya sahaja dijalankan oleh DNC Asiatic Holdings Sdn Bhd.

Tiga model MV Agusta terawal yang akan dipasang dan diedarkan oleh Moto Varese Asiatic adalah Brutale 800, Brutale 1090 dan Turismo Veloce. Ia kemudiannya akan diikuti oleh semua model lain MV Agusta yang ada. Untuk menyediakan khidmat kepada pengguna baru dan sedia ada MV Agusta, sebuah pusat 3S juga akan dibuka di Batu Caves, Selangor berserta pelbagai lagi aktiviti promosi lain. Turut dinyatakan adalah pembukaan dua lagi pusat pameran sebelum tahun 2017 berakhir.

Menurut Sangaran, MV Agusta sentiasa adalah jenama motosikal yang ‘super premium’. Dengan pemasangan tempatan ini, mereka tidak menjanjikan sebarang penurunan harga yang banyak, tetapi ia akan menjadi lebih kompetitif dengan jenama lain apabila mula berada di pasaran awal tahun 2017.