HSR KL-Singapura – bidaan tender akan dinilai pada penghujung 2018; akan dilakukan dengan telus

HSR KL-Singapura – bidaan tender akan dinilai pada penghujung 2018; akan dilakukan dengan telus

Bidaan tender untuk membina High-Speed Rail (HSR) yang menghubungkan Singapura dan Kuala Lumpur akan dinilai pada penghujung 2018. Ini adalah menurut agensi yang mengendalikan kepentingan Malaysia dalam projek berkenaan, MyHSR.

Akhbar Singpura, The Straits Times melaporkan, dokumen tender bagi pakej sistem berkenaan – melibatkan trek sebenar dan gerabak kereta api – akan dikeluarkan penghujung tahun hadapan, seperti yang dinyatakan oleh Ketua Eksekutif MyHSR, Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal ketika pembentangan sulung projek berkenaan sebelum ini.

“Selepas tender ini dibuka pada suku terakhir 2017, pembida akan diberikan tempoh setahun untuk mengemukakannya. Kemudian, kedua-dua negara akan menilainya,” jelas beliau dalam satu taklimat semalam. Taklimat oleh MyHSR dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) itu diadakan menjelang acara menandatangai persefahaman antara kedua-dua negara yang dijangka berlangsung minggu depan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Raza akan menyaksikan majlis tandatangan itu di Putrajaya bersama Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong. Proses tender berkenaan akan berjalan dengan adil dan telus. HSR dijangka akan libatkan kelajuan keretapi sehingga 320 km/j apabila ia siap dibina pada 2026, dan akan melibatkan masa perjalanan dari KL ke Singapura hanya dalam masa 90 minit sahaja.

Selain laluan ekspres KL-Singapura, laluan berkenaan turut akan menempatkan perkhidmatan domestik di Malaysia, yang akan turut membuat hentian di Iskandar Puteri, Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Seremban dan Putrajaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required