VIDEO: Mitsubishi Triton 2.4L MIVEC tarik beban 31 tan

Dalam usaha berterusan untuk mempamerkan kemampuan sebenar trak pikap Mitsubishi Triton 2.4L MIVEC, pengedarnya Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) mengeluarkan sebuah video terbaharu, yang menunjukkan percubaan trak pikap berkenaan untuk menarik beban seberat 31 tan – sebuah trak sisa buangan CAT 796D.

Ujian dengan beban yang memerlukan daya tinggi untuk melaksanakannya ini benar-benar menguji kemampuan dan ketangkasan sebenar enjin baharu 2.4 liter MIVEC VGT turbodiesel pada model berkenaan; ia mampu menjana 181 PS kuasa dan 430 Nm tork. Enjin baharu ini menampilkan penggunaan blok aluminium aloi – yang pertama bagi segmennya – dan mengurangkan sehingga 30 kg berat berbanding blok logam.

Ia juga memberi tambahan kuasa sebanyak 3 PS dan 30 Nm berbanding enjin 2.5 liter VGT (178 PS/400 Nm) terdahulu, dengan penjimatan penggunaan bahan api 15% lebih baik – dengan kadar cukai jalan yang lebih rendah juga. Pilihan transmisi adalah antara automatik lima-kelajuan dengan Sport Mode, atau manual enam-kelajuan (mengganikan 5MT).

Dalam video ini, yang mengendalikan trak pikap berkenaan ialah Leona Chin, duta jenama Mitsubishi yang sudah tidak asing lagi. Selain percubaan ini, kami juga sempat mencuba kemampuan trak pikap ini di dalam satu daripada acara offroad yang paling mencabar di rantau ini Oktober lalu, iaitu Borneo Safari 2016 di Sabah. Nampaknya Mitsubishi memang ingin benar-benar membuktikan bahawa prestasi terbaik yang ditonjolkan Triton dengan enjin baharu ini bukan sekadar gimik pemasaran semata-mata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required