VIDEO: 8 perkara menarik tentang Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq Hybrid dilancarkan secara rasmi bagi pasaran Malaysia pada 29 November yang lalu. Ia merupakan model kenderaan hibrid terbaharu yang diperkenalkan. Tambahan pula, Ioniq dipasang di Kulim, Kedah, membariskannya dengan model-model hibrid CKD yang datang dengan penawaran harga yang sangat menarik.

Dua varian ditawarkan; 1.6 (Auto) HEV dan 1.6 (Auto) HEV PLUS. Tanda harga yang ditawarkan pula adalah seperti berikut; varian 1.6 (Auto) HEV dijual pada harga RM100,328, manakala varian 1.6 (Auto) HEV Plus pula dijual pada harga RM110,828. Kedua-duanya merupakan harga atas jalan (termasuk GST) dan tanpa insurans.

Ia dijana oleh enjin petrol 1.6 liter Kappa GDI empat-silinder dengan janaan kuasa 105 PS pada 5,700 rpm dan tork maksimum 147 Nm pada 4,000 rpm. Enjin berkenaan digabungkan pula dengan motor elektrik berkuasa 43 PS dan tork 170 Nm, menerima tenaga dari bateri polimer litium ion berkuasa 1.56 kWh yang ditempatkan di bawah tempat duduk belakang.

Keseluruhan kuasa yang mampu dijana oleh gabungan dua unit ini ialah 141 PS/265 Nm dan disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear klac-berkembar (DCT) enam-kelajuan. Selain rekaan dan penawaran teknologi yang mengkagumkan, apa lagi perkara-perkara menarik yang ada pada model ini?

Seperti biasa, video ini menggariskan lapan perkara menarik yang perlu anda tahu tentang Hyundai Ioniq Hybrid ini. Jangan terlepas menontonnya; maklumat-maklumat ringkas dan padat ini akan membolehkan anda mengenali model berkenaan dengan lebih dekat lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required