Kia Grand Carnival 2.2 CRDi – spesifikasi dan harga didedahkan; 200 PS/440 Nm, harga dari RM154k

Kia Grand Carnival 2.2 CRDi – spesifikasi dan harga didedahkan; 200 PS/440 Nm, harga dari RM154k

Pertama kali dipertontonkan kepada khalayak di MIECC Serdang pada November lalu, MPV saiz besar, Kia Grand Carnival kini mula dipamerkan di bilik pameran Naza Kia Red Cube, Petaling Jaya – dengan pendedahan terhadap varian dan spesifikasinya.

Dua varian akan ditawarkan untuk pasaran Malaysia, iaitu 2.2D dan 2.2D GS, dengan harga bermula RM153,888 serta bagi varian dengan spesifikasi paling tinggi, RM181,888. Semua harga yang dinyatakan di sini adalah harga atas jalan termasuk insurans, serta didatangkan dengan jaminan lima tahun tanpa had perbatuan dan juga tertakluk di bawah skim ‘Value 5’ oleh Naza Kia.

Menjadi nadi penggerak bagi MPV ini ialah enjin 2.2 liter CRDi turbodiesel empat silinder, membekalkan kuasa sejumlah 200 PS pada 3,800 rpm dan 440 Nm tork dari 1,750 hingga 2,750 rpm. Kedua-dua varian menggunakan enjin yang sama, dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan.

Kia Grand Carnival 2.2 CRDi – spesifikasi dan harga didedahkan; 200 PS/440 Nm, harga dari RM154k

Aspek luaran, kedua-dua varian Kia Grand Carnival ini dipasangkan lampu utama projektor halogen (dengan lampu nyalaan siang LED), lampu kabus di bahagian depan dan belakang, lampu belakang gabungan dari jenis LED, cermin sisi elektrik (dengan lampu isyarat LED) dan antena ‘sirip jerung’.

Kedua-duanya turut dilengkapi dengan rim aloi 18 inci (dengan tayar bersaiz 235/60) – berbeza dengan versi krom dalam saiz 19 inci seperti yang dilihat pada unit yang dipertontonkan di MIECC dahulu. Bagi varian tertinggi 2.2D GS pula, ia dibezakan daripada varian asas dengan penggunaan gril depan dalam warna hitam berkilat dan perincian putih, serta dilengkapi rak bumbung.

Ciri khusus lain pada varian GS ialah pintu gelungsur elektrik, operasi tanpa kunci (termasuk Push Start) dan pintu belakang pintar yang juga dikuasakan oleh elektrik. Ciri-ciri ini tidak terdapat pada varian asas; ia hanya dikendalikan secara manual, dengan kunci standard.

Kia Grand Carnival 2.2 CRDi – spesifikasi dan harga didedahkan; 200 PS/440 Nm, harga dari RM154k

Di bahagian dalam, tempat duduknya dibalut dengan kulit, dan bagi varian asas pula, ia menggunakan tempat duduk fabrik dan disertakan dengan ciri kawalan pendingan hawa automatik triple-zone dengan cluster ioniser (kendalian secara manual bagi varian 2.2D).

Selain daripada ciri-ciri yang dinyatakan ini, kedua-dua varian berkongsi kelengkapan dalaman yang serupa; kluster instrumen Supervision TFT-mono OLED 3.5 inci, skrin sentuh 4.3 inci TFT bagi sistem hiburan, kamera undur dan enam pembesar suara.

Sebagai tambahan, tempat duduk depan dialihkan secara manual, dengan lumdar support bagi sebelah pemandu. Tempat duduk barisan kedua boleh dilipat dalam nisbah 40:20:40, dan boleh ditolak ke hadapan untuk memudahkan penumpang memasuki barisan ketiga.

Kia Grand Carnival 2.2 CRDi – spesifikasi dan harga didedahkan; 200 PS/440 Nm, harga dari RM154k

Kerusi barisan ketiga pula boleh dilipat dalam nisbah 50:50 untuk membolehkan penggunaan ruang kargo yang lebih luas. Setiap baris tempat duduk dilengkapi dengan corong pendingin hawa sendiri di bahagian siling, untuk memudahkan capaian.

Bagi ciri-ciri keselamatan pula, ia dilengkapi dengan enam beg udara, sensor parkir di bahagian depan dan belakang, Electronic Stability Control, ABS dan Hill Assist Control merupakan ciri standard bagi kedua-dua varian. Turut disertakan ialah tapak Isofix – dua pada barisan kedua dan satu lagi di barisan ketiga.

Kia Grand Carnival 2.2D

Kia Grand Carnival 2.2D GS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required