Big Blue Taxi laksana sistem tiket elektronik untuk semua teksinya bagi elak penumpang ditipu

Big Blue Taxi laksana sistem tiket elektronik untuk semua teksinya bagi elak penumpang ditipu

Syarikat pengendali teksi Big Blue Taxi Facilities Sdn Bhd telah melancarkan sistem tiket elektronik ‘Big Blue e-Ticketing’ yang bakal dilaksanakan untuk semua teksi di bawah seliaannya.

Sistem ini bakal dilaksana mulai 1 Januari 2017 bertujuan untuk melindungi penumpang daripada ditipu pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab dengan melalui jalan jauh dengan niat mahu mengenakan caj meter yang tinggi.

Menurut penasihatnya, Datuk Shamsubahrin Ismail, menerusi sistem ini, semua teksi di bawah syarikatnya tidak akan lagi menggunakan caj bermeter tetapi penumpang akan dicaj mengikut kadar harga tetap tanpa caj tersembunyi, laporan Bernama.

“Penumpang tidak lagi perlu risau akan ditipu pemandu teksi memandangkan mereka (penumpang) akan diberikan resit pembayaran terlebih dahulu sebelum menaiki teksi tersebut, malah data pemandu dan kenderaannya turut direkodkan dalam sistem ini,” katanya dalam sidang media semalam.

Tambahnya lagi, pengguna juga boleh memilih sama ada mahu menggunakan teksi bajet, teksi eksekutif dan sebagainya serta dapat membuat pilihan kaedah bayaran secara tunai, kad debit atau kad kredit di kaunter-kaunter ini.

Bagi jumlah caj yang dikenakan kepada penumpang turut merangkumi perlindungan insurans bagi menjamin keselamatan penumpang. Walau bagaimana pun, caj tambahan 50% akan dikenakan ketika waktu puncak iaitu mulai 5 petang hingga 8 malam.

Shamsubahrin berkata setakat ini, perkhidmatan Big Blue e-Ticketing hanya boleh didapati di kaunter tiket syarikat tersebut di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) dan Publika sahaja.

Syarikatnya juga merancang untuk memperluaskan perkhidmatan tersebut di kawasan-kawasan lain antaranya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Berjaya Times Square.

Tambahnya, pelaksanaan sistem ini juga bertujuan menyahut gesaan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang menggalakkan syarikat pengendali teksi menggunakan sistem ‘e-hailing’, agar dapat bersaing dengan perkhidmatan perkongsian kenderaan seperti Uber dan Grabcar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required