13 ulat tiket ditahan SPAD Utara sepanjang 2016

13 ulat tiket ditahan SPAD Utara sepanjang 2016

Seramai 13 ulat tiket berusia lingkungan 20 hingga 30 tahun termasuk seorang wanita di tahan di empat terminal bas di Kedah dan Pulau Pinang oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sepanjang operasi yang dilakukan tahun lalu, menurut laporan Bernama.

Menurut Ketua Penguatkuasa SPAD Wilayah Utara, Mejar (B) Ahmad Zaidi Shuib, pihaknya memandang serius isu ulat tiket ini kerana berdasarkan syarat permit dikeluarkan, syarikat bas perlu bertanggungjawab memastikan harga tiket dijual tidak melebihi jumlah ditetapkan.

“Dalam tempoh sebulan, mereka telah mengaut sehingga ribuan ringgit dan sebab itu kami memantau isu ulat tiket ini dengan teliti,” katanya kepada pemberita selepas menyertai operasi pemeriksaan bas ekspres di Terminal Bas Pusat Pulau Pinang (Penang Sentral) semalam.

Menurut beliau lagi, semua ulat tiket yang ditahan itu disiasat mengikut Seksyen 205 Akta Pengangkutan Awam Darat (PAD) 2010 dan jika didapati bersalah boleh dikenakan denda maksimum RM5,000 atau penjara atau kedua-duanya sekali.

Ahmad Zaidi menggesa syarikat pengendali bas ekspres supaya memperbaiki kelemahan sistem jualan tiket masing-masing supaya gejala ulat tiket yang membebankan penumpang dapat dibanteras. Beliau juga menegaskan, pihaknya turut mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana syarikat pengendali bas ekspres yang didapati bersubahat dengan mereka.

Selain itu, beliau juga menyatakan sepanjang tahun lepas SPAD Wilayah Utara memeriksa 9,281 bas dan didapati 238 bas melanggar pelbagai peraturan ditetapkan. “Antara kesalahan utama dilakukan ialah mengambil dan menurunkan penumpang di kawasan tidak sepatutnya serta tiada permit perkhidmatan bas ekspres,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required