SPAD kutip lebih RM200k saman terhadap individu ambil penumpang secara haram di KLIA, KLIA2

SPAD kutip lebih RM200k saman terhadap individu ambil penumpang secara haram di KLIA, KLIA2

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berjaya mengutip sejumlah RM229,400 denda sepanjang tahun lalu terhadap ulat teksi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan KLIA2. Ia membabitkan 58 kes tangkapan yang terdiri daripada pemandu teksi, kereta sapu, Uber dan GrabCar serta ulat tiket.

Menurut Pengurus Besar Kanan Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad, pihaknya mengesan taktik mereka sering beroperasi di pintu masuk utama negara dengan mensasarkan pelancong asing sebagai mangsa, laporan Bernama.

“Pihak SPAD akan meningkatkan operasi tahun ini dan bertindak lebih tegas bagi mengekang kegiatan haram ini daripada terus berleluasa,” katanya pada sidang media selepas mengadakan Ops Parasit bagi membanteras ulat teksi haram di KLIA semalam.

Katanya lagi, SPAD mendapati aktiviti mengulat menjadi lebih parah dengan penglibatan pemandu Uber dan GrabCar yang mula dikesan aktif di dua lokasi tersebut sejak Oktober lepas.

“Ketika menjalankan aktiviti ‘mengulat’ itu, mereka biasanya akan menutup aplikasi yang digunakan bagi mengelak dikesan pihak syarikat pengendali perkhidmatan masing-masing dan kemudian akan menarik para penumpang dan pelancong yang baru tiba di lapangan terbang, ” katanya.

Kata beliau, sepanjang operasi itu dilakukan ada pemandu yang telah ditangkap pihak SPAD sehingga tiga kali atas kesalahan yang sama kerana hasil pendapatan lumayan yang berjaya diraih melalui aktiviti tersebut.

“Untuk kes seperti itu, biasanya kita akan meminta pihak mahkamah mengenakan hukuman yang lebih berat dari sebelumnya untuk kesalahan yang berulang,” katanya.

Katanya operasi penguatkuasaan untuk menangkap individu yang terlibat dengan aktiviti ‘mengulat’ akan diterus pada tahun ini dan meminta kerjasama para penumpang untuk tidak menggunakan perkhidmatan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required